Het spookt in dit huis

Het spookt in dit huis – Oliver Jeffers

Een jong meisje nodigt de lezer uit om bij haar op bezoek te komen. Ze is overtuigd dat er spoken in het huis wonen, maar heeft ze nog nooit gezien, dus daagt ze de lezer uit om de spoken in het huis te komen zoeken.

Oliver Jeffers maakt heerlijke prentenboeken en Het spookt in dit huis is daar absoluut geen uitzondering op. Het prentenboek heeft een groot formaat, waardoor je gemakkelijk samen met een kleine lezer in het boek kan kijken. De prenten zijn ook volledig paginavullend en het boek bevat weinig tekst, wat het voor jonge kinderen heel fijn maakt om samen in dit boek te duiken. Het leukste aan dit boek zijn de transparante pagina’s tussen de gewone bladzijden in. Daarop zijn namelijk de spookjes getekend en als je die bladzijde omdraait (waardoor die op de linkerbladzijde komt te liggen) zie je waar de spookjes zich bevinden in het huis! Ze maken er een heus spelletje van zich te verstoppen in de illustratie en zien er ook uit alsof ze heel veel plezier maken.

Door dit voor te lezen kan je samen met het kind zoeken naar de spookjes en wordt het een fijn boek om te ontdekken waar de spookjes zitten. Omdat ze heel zichtbaar zijn, wordt je als lezer deel van hun spelletje en dat maakt het leesplezier bij dit boek erg groot. Ik had misschien net iets meer van het einde verwacht, aangezien het meisje in het boek de spookjes niet ziet. Dat had tot een grappige situatie met de lezer kunnen leiden, maar dat blijft op het einde een beetje uit. Desondanks geloof ik echt dat jonge kinderen van dit boek zullen genieten!

Het spookt in dit huis is wellicht het ideale boek voor deze maanden: een donker huis, een bewoner die denkt dat er spoken zijn, maar ze niet kan zien. Plezier gegarandeerd, zeker met de transparante pagina’s die verhullen waar de spookjes zich verstopt hebben! Een schot in de roos van kunstenaar Oliver Jeffers!