Polaroidmeisje

Polaroidmeisje – Femke Hendriks

Polaroidmeisje

Lize valt niet erg op. Ze is niet zo populair, heeft een paar goede vrienden, maar doet niets opvallends. Toch kennen veel mensen haar, onder haar Instagramnaam Polaroidmeisje. Daar durft ze van zich laten horen en in de spotlights staan. Ze post op haar profiel mooie foto’s uit haar stad, van onontdekte plekjes die helemaal fotogeniek zijn. Wanneer ze op een dag een geheimzinnig bericht krijgt op haar Instagrampagina, besluit ze op onderzoek te gaan samen met haar beste vrienden Hannah en Thomas. Ze merkt al snel dat Hannah er niet helemaal bij is en al gauw blijkt dat er heel wat dingen in haar leven spelen waar Lize geen weet van heeft. Samen met Thomas probeert ze de afzender van de berichten te vinden, maar als Lize plotseling verdwijnt, staat Thomas voor een groot raadsel…

Polaroidmeisje is het derde boek dat verschijnt binnen de Young Adult-lijn van Karakter. Het fijne aan de boekjes is dat ze in een kleiner formaat zijn gemaakt, waardoor ze gemakkelijk in je boekentas of rugzak passen en je ze dus overal mee naartoe kan nemen. Daarnaast zijn ze niet zo dik, wat maakt dat ook jongeren die minder graag lezen naar deze boekjes zullen grijpen. Ideaal dus voor op school.

En ik ben er zeker van dat minder ervaren lezers zeker van het verhaal zouden genieten, maar ik miste zelf een rode draad. Enerzijds is er het verhaal van het Instagramaccount van Lize, waar ze zichzelf kan zijn (wat ik ook een mooi thema vind). Daarnaast heb je dan alle verhaallijnen rond vriendschap (die vooral aan bod komen door Hannah en Thomas). Daarbovenop heb je nog de moeilijke situatie thuis die je leert kennen via Hannah en haar broer. En dan heb je ook nog de verhaallijn met het spanningselement rond Lizes verdwijning en het mysterieuze bericht. Als je het zo ziet staan, kan je je misschien wel voorstellen dat het inderdaad een beetje veel is om te verwerken in een verhaal van net geen 200 bladzijden. Ik had meermaals het gevoel dat het verhaal een beetje van de hak op de tak sprong om het tempo hoog te kunnen houden.

Dankzij de vlotte schrijfstijl van Hendriks in combinatie met de korte hoofdstukken leest het boekje wel erg snel. Het tempo ligt hoog, misschien soms net iets te hoog, waardoor er dingen worden weggelaten of overgeslagen. Dit geeft het geheel een beetje een gehaaste sfeer en dat maakt dat de diepere thema’s niet helemaal aanslaan. Jammer, want Polaroidmeisje is op zichzelf een fijn boekje om te lezen. Ik denk dat het vooral een goed boek is om in te zetten op school voor jongeren die minder graag lezen en toch een boek zouden moeten lezen.