Het raadsel van de zee – Jonne Kramer

In Het raadsel van de zee maakt de lezer kennis met de jonge Ravian. Hij woont in het vissersdorp Rotterharing en wacht op zijn vader Lasse, die schipper is. Door het beroep van zijn vader ziet Ravian hem weinig, maar zijn vader keert traditiegetrouw op Ravians verjaardag terug naar zijn zoon. Op zijn twaalfde verjaardag gebeurt er iets vreemds: Lasse komt voor het eerst niet opdagen. Samen met zijn vriend Marvin de zeemeeuw besluit Ravian op zoek te gaan naar zijn vader. Durft hij, de schipperszoon die niet van varen houdt, de zee op om zijn vader terug te vinden?

Het raadsel van de zee is een prachtig avonturenverhaal dat geschikt is voor jong en oud. Het avontuur start bij de wondermooie cover die meteen een mooie weergave geeft van het verhaal: een meeuw, een woeste zee en twee jongens op een boot. Door de opvallende cover is het een boek dat meteen de aandacht van de lezer trekt, ook in de boekhandel, maar dat komt het verhaal natuurlijk enkel ten goede.

Is het niet voor de cover, dan zwicht je wel voor het verhaal en voor Ravian. Hij is jong, onschuldig en niet erg dapper, maar besluit toch dat de verdwijning van zijn vader vraagt om drastische maatregelen en besluit zijn principes over boord te gooien. De bijzondere vriendschap die hij heeft met Marvin de zeemeeuw is hartverwarmend om te volgen en geeft het boek steeds een sprankeltje hoop. Ook de vriendschap die Ravian later sluit met twee andere personages evolueren op een mooie en realistische manier. Zeker die met de zeerover. In eerste instantie is die relatie heel koel en afstandelijk, maar naarmate het verhaal vordert, groeien de twee dichter naar elkaar toe.

Daarnaast is Het raadsel van de zee een stoer avonturenverhaal vol met legendes, gevaren en zeelui. Dat maakt het boek erg geschikt voor de jonge lezers en zeker ook voor jongens, maar het kan net zo goed gelezen worden door een ouder publiek en natuurlijk ook door meisjes. De vlotte schrijfstijl van de auteur wordt mooi aangevuld met enkele prachtige illustraties die het plaatje helemaal compleet maken. Van begin tot einde wordt de lezer meegezogen in de zoektocht van Ravian en voor je het weet, lees je dit boek in één ruk uit.

Van de eerste tot de laatste letter neemt Ravian je mee op avontuur. Gevaarlijke monsters, de wilde zee en zeerovers, alles wat een spannend verhaal nodig heeft is er. Geschikt voor jong en oud!