Het mooiste gips

Het mooiste gips – Katy Farina

Het mooiste gips
Illustrator: Katy Farina

In Het mooiste gips gaan we opnieuw met Karen en haar familie op avontuur. Dit keer heeft Karen fantastische rolschaatsen waar ze graag mee op straat speelt. Eigenlijk mag ze geen gekke trucjes uitproberen, maar ze kan het niet laten haar grenzen op te zoeken. Tot ze bij een sprong over enkele blikjes valt en slecht terechtkomt, waardoor ze haar pols breekt. Om te kunnen genezen, moet ze voor acht weken in de gips! Ze komt een klasgenootje tegen die ook in het gips ligt, maar hij heeft zijn hele gips vol handtekeningen laten zetten… Karen wil natuurlijk ook zo’n mooie gips als ze maandag terug naar school moet…

Na De buurvrouw is een heks vond ik het leuk om opnieuw met Karen en haar familie op pad te kunnen gaan. De graphic novel is volledig in kleur uitgegeven, met zeer beperkte hoeveelheden tekst, waardoor het een goede overstap is tussen prentenboeken en echt boeken zonder illustraties en enkel tekst. Het is leuk om te zien hoe ze verhalen van de Babysittersclub hebben gebruikt om hier opnieuw mee aan de slag te gaan.

Ik kan me voorstellen dat kinderen vanaf ongeveer zeven jaar het erg leuk vinden om dit soort boeken te lezen. De volledige pagina’s in kleur, het avontuur, de gekende relaties met familie en vrienden… Het zit er allemaal in! Dat maakt het voor kinderen van die leeftijd ook makkelijker om zich in te leven. Je kan dit verhaal perfect lezen zonder het eerste boekje gelezen te hebben, al zit er wel een subtiele verwijzing in naar het vorige deel waardoor het leuker is als je dat boek ook gelezen hebt.

Momenteel is er (nog?) geen derde avontuur te vinden, dus ik heb geen idee of het er komt. Ik hoop voor de jongere lezers van wel, want ik denk dat dit soort boekjes goed laten zien hoe leuk lezen kan zijn. Zeker als ze nog niet klaar zijn voor boeken vol tekst en zonder illustraties.