Niet jouw girl

Niet jouw girl – Annette Mierswa

Tinka, ook wel Kim genoemd, is niet op haar mondje gevallen en houdt wel van een uitdaging. Haar ultieme droom is topmodel worden en ze is bereid tot het uiterste te gaan om die droom waar te maken. Haar kleding uittrekken voor een shoot? Geen probleem. Dat hoort immers bij het vak. Maar is het normaal dat de fotograaf zo dichtbij komt? Waarom voelt het zo ongemakkelijk? En waar trek je de grens als je bang bent je dromen te verliezen?

De korte inhoud van het boek wekt de indruk dat het gaat over een verhaal met een actueel onderwerp (#MeToo) binnen de modellenwereld en ik vind het een grote meerwaarde dat verhalen jonge meisjes in dit geval kunnen waarschuwen voor de minder mooie kanten van een wereld die er op het eerste zicht fantastisch uitziet. Dit boek had de potentie om deze boodschap te verspreiden, maar de uitwerking laat volledig te wensen over en ik vind het zelfs een boek dat jongeren beter niet in handen krijgen.

Vanaf bladzijde één is Tinka een vervelend meisje dat zich veel te stoer voor probeert te doen. Haar taalgebruik is ongepast (het woord ‘fuckable’ passeert een aantal keer de revue wanneer ze beschrijft hoe ze eruit ziet), net als haar gedrag. Ze praat heel veel dingen goed, zoals alcoholgebruik bij -16-jarigen en ze vindt het geen probleem om even haar bloesje op te tillen om die fles alcohol toch mee te krijgen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van het gedrag van het hoofdpersonage. Het jammere is dat er geen stem tegenover staat die dit afkeurt, die laat zien dat dit absoluut niet kan. Jongeren die dit boek lezen en die het verkeerd opvatten, krijgen hier een totaal verkeerde boodschap mee.

Nochtans is de potentie van het verhaal wel zichtbaar naar het einde toe. De meiden vormen een front en proberen ervoor te zorgen dat de onsmakelijke praktijken stoppen. Heel mooi hoe dat uiteindelijk allemaal in elkaar klikt, maar het kan de rest van het boek absoluut niet rechttrekken. Als het verhaal meer werd opgebouwd richting dit einde, met een kritischere noot of tegenspeler voor Tinka, was het misschien anders geweest.

Een gemiste kans, dat is misschien nog de beste omschrijving voor dit boek. Aan het einde laat de auteur zien dat het had gekund, dat er wel degelijk iets in het verhaal zat dat de moeite was, maar de rest van het boek is totaal niet te verantwoorden ten opzichte van de doelgroep. Heel jammer, maar dit is absoluut geen boek dat ik mee naar school neem om aan leerlingen uit te lenen.