Lea Olivier Verloren

Het lastige leven van Léa Olivier: Verloren – Catherine Girard-Audet

Catherine Girard-Audet schreef eerder al heel wat boeken in de reeks van Léa Olivier, maar ondertussen zijn er dus ook strips! Het verhaal is ongeveer hetzelfde, alleen is het natuurlijk iets compacter en zijn er tekeningen.

Léa’s leven wordt volledig op zijn kop gezet als ze met haar ouders en oudere broer Félix moet verhuizen. Ze laat niet alleen het huis achter waar ze altijd heeft gewoond, maar ook haar beste vriendin Marilou én haar vriendje! Daarnaast is Léa bang dat ze geen nieuwe vrienden kan maken want ze is een beetje onzeker en lang niet zo sociaal als haar broer, die overal snel nieuwe vrienden maakt. Zenuwachtig vertrekt ze dus en er komen heel wat lastige dingen op haar pad…

Ik heb het eerste boek uit de reeks, dat gelijkloopt met deze strip, ook gelezen en ik moet zeggen dat ik vind dat het verhaal in deze vorm nog beter tot zijn recht komt! Het is iets korter, waardoor het dramagehalte beperkter blijft dan in het boek en het leuker is om het leven van Léa te volgen. Het is een ideaal verhaal voor meisjes die niet zo graag lezen maar wel oud genoeg zijn om te genieten van een verhaal dat binnen hun leefwereld past. Roddelen met vriendinnen, drama in de liefde… Ik ben er zeker van dat ik als twaalfjarige enorm zou hebben genoten van dit verhaal.

De tekenstijl van de strip is jong en fris. De kleuren zijn fel, waardoor ze van het blad spatten en de aandacht van de jonge lezer trekken en behouden. Het enige wat iets minder leuk las, was het lettertype in de tekstballonnen. Het is schreeuwerig en vrij groot, waardoor het druk is om de strip in één keer uit te lezen. Dat had, zeker voor de doelgroep, beter gekund.

De eerste strip in Het lastige leven van Léa Olivier is een hit: jonge en frisse tekeningen, een verhaal met voldoende drama, liefde en vriendschap en in stripvorm! Perfect materiaal voor meisjes die niet zo graag lezen maar wel klaar zijn om in een verhaal te duiken! Ik ben benieuwd of en hoe de andere boeken worden omgezet naar strips.