Het verhaal dat te laat kwam

Het verhaal dat te laat kwam – Marianna Coppo

In Het verhaal dat te laat kwam wachten de bewoners van dit boek op een verhaal. Ze beseffen maar al te goed dat ze in een boek wonen, maar moeten dit keer wel echt lang wachten op het verhaal waarin ze kunnen meespelen. Wordt het een spannend verhaal? Of iets helemaal anders? Er zit niets anders op dan wachten… Maar Konijntje heeft er na een tijdje toch genoeg van en begint zelf een verhaal te verzinnen.

Wat een lief en schattig boek is dit! Zoals je al kan zien aan de cover, bestaan de illustraties in de boek uit diertjes in zachte pastelkleuren. Als je het boek openslaat, valt meteen op dat de bladzijden heel erg leeg zijn. Logisch want de dieren wachten op een verhaal. Naarmate je vordert, krijgen de pagina’s meer kleur en invulling. Konijntje gaat niet bij de pakken neerzitten en verzint zelf een verhaal, dat langzaam maar zeker ontstaat op elke linkerbladzijde, terwijl de andere dieren blijven wachten op de rechter bladzijde. Op die manier wordt er een groot contrast gecreëerd tussen beide helften van het blad, wat maakt dat die linkerbladzijde des te meer opvalt. Daarbovenop is het zo dat er voor felle, heldere en vooral veel kleuren is gekozen in het verhaal van Konijn, wat het allemaal extra visueel aantrekkelijker maakt.

Hoewel het dus qua inhoud niet veel te vertellen heeft – in eerste instantie -, brengt het toch heel wat verbeeldingskracht met zich mee. De andere dieren in het boek nodigen na het uitlezen van het boek de lezer uit om opnieuw te starten aan het verhaal en de bladzijden van Konijntje te gebruiken om zelf een verhaal te vertellen en te verzinnen bij de tekeningen. Dit zet de lezer meteen aan het werk, laat de verbeelding en fantasie borrelen en zorgt voor een fijne, interactieve voorleessessie.

Het verhaal dat te laat kwam is een enorm schattig boek, met zachte tekeningen en lieve personages dat je meteen in je hart sluit. Daarnaast is het een perfecte oefening om de verbeelding van het kind te triggeren en zelf een verhaal te bedenken. Uren lees- en bedenkplezier gegarandeerd!