Het spel is uit

Het spel is uit – Michael Sels (Een doodgewone jongen, #2)

Het spel is uit

Het spel is uit is het los te lezen vervolg op het boek Een doodgewone jongen. We gaan opnieuw op pad met Nebo, een gevoelige jongen die met zijn hoofd in de wolken leeft en bijna elke seconde van de dag staat te dagdromen. Aan het begin van het nieuwe schooljaar zijn een aantal jongens helemaal in de ban van een nieuwe game. Nebo zelf speelt het spel nog niet, maar het valt hem op dat de jongens zich steeds vreemder gaan gedragen. Op een dag ziet hij in het dorp overal grijze kruizen opduiken op de voordeuren van de huizen. Is de Bende terug? Kan Nebo de vijand tegenhouden? En wat zijn zijn vrienden ondertussen van plan?

Ik vond Een doodgewone jongen een heel fijn boek met een goed plot voor lezers vanaf 10 jaar. Het spel is uit is het vervolg, maar is zonder twijfel perfect apart te lezen en ik vind dit deel zelfs nog een beetje leuker!

Michael Sels slaagt erin om een goede combinatie te vinden tussen avontuur, fantasie en het element van gamen. Dat laatste is zonder twijfel een thema dat erg populair is in onze huidige maatschappij en dat veel jonge lezers ook zullen herkennen. Ik denk dat dit boek zich uitstekend leent om jongens aan het lezen te krijgen, maar dat neemt niet weg dat ook meisjes die houden van een beetje avontuur en spanning zullen genieten van het verhaal. Sels zorgt ervoor dat de verbeelding van Nebo mooi tot uiting komt, wat ook laat zien hoe krachtig het is om af en toe buiten de lijntjes te dromen en te kleuren.

De schrijfstijl van Sels maakt dat je door het verhaal vliegt. Af en toe kreeg ik door de combinatie van deze vlotte stijl en de gebeurtenissen die elkaar heel snel opvolgden wel even het gevoel dat het misschien net iets te snel ging waardoor het voelde als een overrompeling, maar jongere lezers zullen zich hierdoor wellicht niet laten afschrikken.

Het spel is uit is een spannend verhaal boordevol fantasie en avontuur dat lezers vanaf tien jaar zeker zal aanspreken. Het boek bevat enkele illustraties, niet erg veel maar dat moet bij deze doelgroep ook niet meer en de tekeningen die er staan, ondersteunen het verhaal zeker voldoende. Ik hoop dat er nog een derde boek mag volgen in deze reeks want ik ben er zeker van dat lezers daar heel blij om zouden zijn!