Het geheim van de voetbalheld – Gerard van Gemert (Emy)

Maandag met meer dan letters: Spannend, actievol en met een randje maatschappijkritiek

In de leeswereld domineren de boeken. Kinderboeken, Young Adultboeken, thrillers, romans, detectives, science fiction, oorlogsboeken; iedereen heeft er vast wel een paar thuis liggen. Boeken vol letters, hoofdstukken en delen. Echter, de leeswereld kent ook een andere kant. De boeken waarin tekst en beeld gecombineerd worden. Maandag met meer dan letters staat in het teken van deze boeken: graphic novels, geïllustreerde dichtbundels, prentenboeken en meer! Vandaag: Het geheim van de voetbalheld.

Cas en Abel zouden ontzettend graag bij de voetbalclub in het dorp willen voetballen. In tegenstelling tot anderen staan deze twee jongens al een lange tijd op een wachtlijst, maar komen ze niet aan bod. Hun vriend Joep vindt dit gek. Hij regelt een proeftraining waarna de jongens toch een kans maken om bij het team te komen. Maar dan wordt de Silvercup gestolen. Wat gebeurt er wanneer één van de jongens deze bij hem in de schuur vindt? Gerard van Gemert beschrijft in Het geheim van de voetbalheld het antwoord.

De lezer wordt, door de eenvoudige schrijfstijl, snel meegenomen in het verhaal. Er worden geen lange zinnen of moeilijke woorden gebruikt waardoor kinderen dit boek makkelijk kunnen lezen. De wereld, welke beschreven wordt in het boek Het geheim van de voetbalheld, is er eentje waarin de kinderen zich kunnen herkennen: de jongens zijn alledaagse jongens die in bijna elk dorp wel te vinden zijn. Ook hun hobby, voetballen, is iets wat algemeen bekend is. Dit wordt door Van Gemert gekoppeld aan een maatschappelijke kwestie: discriminatie. Het probleem van discriminatie in de voetbalwereld wordt vervolgens in een duidelijke taal uitgelegd wat maakt dat de kinderen zich er een beeld bij kunnen vormen.

Gerard van Gemert laat kinderen bovendien echt meeleven in Het geheim van de voetbalheld. Waarom worden deze jongens op een wachtlijst gezet terwijl andere kinderen zich niet hoeven te bewijzen? Heeft dit te maken met hun kunnen of ligt het aan iets anders? Als lezer voel je dat iets niet eerlijk is, juist omdat je meekijkt met de aardige jongens. Het verhaal speelt zich af over slechts twee dagen, maar de lezer wordt echt meegenomen in een stukje van het leven van deze beide jongens en leert ze goed kennen. Toen ik de samenvatting van dit boek las, dacht ik dat het een leuk voetbalverhaal zou worden, maar het is nog zoveel meer! Gerard van Gemert laat een stukje van de hedendaagse maatschappij naar voren komen, namelijk de discriminatie in de voetbalwereld. Door Cas en Abel te confronteren met dit probleem – dat nu actueler lijkt dan ooit – confronteert hij ook de lezer: je snapt dat dit probleem écht een ‘stom’ probleem is dat opgelost moet worden.

De personages worden helaas niet uitgebreid toegelicht in het verhaal. Er wordt één gezamenlijk kenmerk toegelicht; voetbal als hobby. Hierdoor zijn de personages wel een beetje platgeslagen. Verder wordt de lezer uitgedaagd om zelf een beeld van de personages te vormen. Er worden haast geen gevoelens genoemd in het boek. Hierdoor is het voor kinderen wel lastig om zich goed in de personages te kunnen plaatsen. De plaatjes in het boek helpen de lezer om het verhaal op sommige momenten nog net wat beter te begrijpen. De cover van het boek zorgt er ook niet voor dat je van te voren goed weet wat er gebeurt. Komen alle vrienden bij elkaar in het team, of moet er toch voor een andere club gekozen worden?

Het boek begint meteen spannend doordat je als lezer direct in de gaten hebt dat er iets niet klopt. Dan is het de kunst om als schrijver deze spanning in het boek te kunnen houden, maar het her en der misschien ook nog wel spannender te maken. Dat is goed gelukt, omdat er op de juiste momenten nieuwe gebeurtenissen bij komen. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer Cas en Abel achter de dief van de Silvercup aangaan, waarbij een andere personage dan weer van de trap afvalt en in het ziekenhuis terecht komt. Krijgen de jongens hier ook nog de schuld van of niet?

Hoewel ik van tevoren het gevoel had dat dit een leuk boek zou zijn over voetbal, heb ik toch ervaren dat deze verhalen ontzettend spannend kunnen zijn, maar bovenal ook een maatschappelijke onderlaag kunnen hebben. Het is een boek dat jonge lezers een mening zal geven over een maatschappelijk probleem, welke vandaag de dag nog steeds een grote rol speelt! Het is een aanrader voor jonge lezers die van spannende boeken, die over een sport gaan, houden. Daarnaast is het zeker ook een aanrader voor ouders/leerkrachten die een boek willen gebruiken voor maatschappelijke problemen.