Il Circolo – Marja Boomstra

Il Circolo

De 35-jarige Lotte werkt in een ziekenhuis waar ze mensen begeleidt die hun dood snel zien naderen. Op een dag krijgt ze een bijzonder verzoek. De ongeneeslijk zieke Salvatore is een patiënt van haar en zijn laatste wens is het zien van zijn zoon Aldo. Hij verzoekt Lotte zijn zoon op te sporen en hem te verzoeken nog één keer zijn vader te bezoeken. Lotte twijfelt. Als ze ingaat op het verzoek staat haar een lange reis te wachten… Maar door omstandigheden in haar privéleven besluit ze toch in te gaan op de wens van Salvatore. Helaas verloopt de zoektocht erg moeilijk. Ze wordt langs verschillende kanten tegengewerkt en niet alleen haar eigen leven, maar ook dat van haar dochters komt in gevaar…

Marja Boomstra debuteerde met Als het verleden toekomst wordt en kreeg lovende reacties van haar lezers. Dankzij haar werkervaring binnen de sociaal-maatschappelijke context heeft ze een grote bron van inspiratie voor het schrijven van haar boeken.

Hoofdpersonage Lotte is vanaf bladzijde één een goede gids doorheen het verhaal. Ze is realistisch neergezet, voor veel lezers herkenbaar en komt voor een aantal moeilijke beslissingen te staan waardoor de lezer haar meteen wel mag en een zeker empathie voelt. Ook de spanning is vanaf het begin voelbaar. Het boek start met de scène waarin meneer Salvatore Lotte vraagt zijn zoon op te sporen en al snel blijkt dat dat een moeilijke klus zou kunnen worden. Daarbovenop krijgt de lezer ook een inkijk in het privéleven van Lotte dat op dat moment ook volledig door elkaar wordt geschud met dank aan haar man. De situaties in zowel haar werk- als privéleven stapelen zich op logische wijze op waardoor Lotte de beslissing neemt in te gaan op de vraag van haar patiënt. De gedachtegang van Lotte wordt duidelijk weergegeven waardoor de lezer haar keuzes als realistisch ervaart.

Naarmate het verhaal vordert sluipen er een aantal storende elementen in het verhaal. Vooral de sprongen die de auteur maakt, geven de lezer het gevoel dat hij stukjes heeft gemist waardoor de gebeurtenissen elkaar te snel lijken op te volgen en er soms informatie ontbreekt. Ook wisselt het perspectief: soms vertelt Lotte haar verhaal vanuit de ik-persoon om enkele zinnen later vanuit de derde persoon verder te gaan. Op die manier ontstaat er een beetje meer afstand en loopt het verhaal net iets stroever. Gelukkig neemt dat niet weg dat het verhaal spannend blijft en de aandacht van de lezer weet vast te houden.

Il Circolo is in vele opzichten een geslaagde thriller: een sterk hoofdpersonage, spannende intriges en een goede opbouw zorgen voor een verhaal dat de lezer naar het puntje van zijn stoel drijft. Naar het einde toe voelt de afwerking slordiger aan aangezien er grote sprongen worden gemaakt in het verhaal waardoor opperste concentratie van de lezer is vereist en er stukjes informatie ontbreken. Desondanks is het een thriller waar veel lezers van zullen genieten!