Toeval bestaat niet – Saskia M. N. Oudshoorn

Anneloes heeft haar leventje goed op orde: ze heeft een leuke woning en een fantastische vriend, Emiel. Maar na de verplichte lockdown blijkt dat haar perfecte leventje als een kaartenhuisje ineen is gezakt. Ze wordt door de ontrouwe Emiel aan de kant gezet en blijft achter met een berg schulden waardoor ze een extra baantje moet aannemen. Haar vriendinnen vinden het zielig dat Anneloes zo slecht is behandeld door haar vriend. Daarom regelen ze een blind date voor haar. Anneloes verwacht er helemaal niets van, maar is meteen onder de indruk van de charmante Gianluca. Hij nodigt haar na hun eerste date uit om samen een weekendje door te brengen in Milaan. Anneloes besluit deze kans te grijpen, maar wanneer ze op het vliegveld niet Giunluca, maar zijn persoonlijke assistente Constance ontmoet, zakt de moed haar in de schoenen…

Toeval bestaat niet is een humoristische novelle die dankzij het beperkt aantal pagina’s en de vlotte schrijfstijl van Oudshoorn vlot wegleest. Ondanks dat het slechts een novelle is, gebeurt er enorm veel in het boek en blijft het van begin tot einde boeiend. De aandacht van de lezer verslapt geen moment en dankzij de heerlijke humor zit de lezer meermaals hardop te lachen.

Deze novelle is uitermate geschikt voor de zomermaanden, maar is net zo leuk in de winter. Anneloes zal voor vele lezers een herkenbaar hoofdpersonage zijn: ze staat zeker in het leven en denkt alle touwtjes in handen te hebben, tot er iets gebeurt dat ze zelf niet kan controleren. Ze heeft helemaal geen zin in een nieuwe vriend, wat logisch is, maar gaat toch in op de uitnodiging van haar vriendinnen om van het gezeur verlost te zijn. Door haar herkenbaarheid zullen veel lezers Anneloes meteen in het hart sluiten en volledig met haar meeleven.

Toeval bestaat niet refereert soms subtiel naar de quarantaine die we er allemaal op hebben zitten de afgelopen maanden zonder dat het te aanwezig is. Hierdoor stijgt het gevoel van realisme, maar wordt het nooit vervelend. Dankzij het originele einde en de onverwachte ontknoping sla je het boek met een glimlach op je gezicht dicht.

De vlotte schrijfstijl, herkenbare personages en het vleugje romantiek en humor zorgen ervoor dat Toeval bestaat niet een fijne novelle is om van te genieten!