Help, ik heb vakantie

Help, ik heb vakantie – Kaat De Kock

Help, ik heb vakantie
Illustrator: Chrostin

Help, ik heb vakantie is deel twee over Charlie en haar moeder. Net zoals in Help, ik ben verliefd volgt de lezer het verhaal door de ogen van Charlie, die af en toe in de knoop ligt met haar moeder omdat zij het drama in Charlies leven gebruikt in haar boeken. In dit boek heeft Charlie echt een stomme zomer: al haar vriendinnen zijn op vakantie en haar vriendje is verhuisd naar de andere kant van het land. Zij en haar moeder gaan niet op vakantie, dus Charlie lijkt een zomer te hebben die ze helemaal alleen doorbrengt. En weet je wat het ergste is? Haar moeder heeft een relatie met haar vreselijke turnleraar! Kan Charlie ondanks alles haar zomervakantie redden?

Ik vind het heerlijk om terug in het leven van Charlie te duiken! Boek één was leuk, maar boek twee was voor mij nog veel leuker! Wat beide boeken wel gelijk hebben en wat ik tevens een groot pluspunt vind, is dat er kleine stukjes uit het leven van de auteur verstopt zijn in dit boek. Als je Kaat een beetje volgt op Instagram, kom je Taco de kat vast wel eens tegen (net zoals in dit boek) en ik kan me ook wel voorstellen dat de discussies tussen Charlie en haar moeder deels gebaseerd zijn op de realiteit! Dat maakt het heel realistisch en herkenbaar.

Daarnaast zitten er in dit boek heel wat goede thema’s die samen één mooi geheel vormen. Enerzijds is er het thema vriendschap, dat zich afspeelt rond Charlie en haar drie beste vriendinnen. Het is heel knap hoe de auteur een paar sterke boodschappen heeft weten te vatten in dit boek, zonder het te laten overkomen als wijze raad aan de jonge lezer. Ergens zegt Charlie dat ze haar vriendinnen leuk vindt ondanks hun kleine kantjes en dat dat de kern is van vriendschap. Mooi, toch?

Een ander thema dat heel mooi is verwerkt in dit verhaal is de relatie tussen Charlie en turnleraar Sven. De moeder van Charlie heeft een relatie met de turnleraar van Charlie en dat vindt die laatste maar niks. Doorheen het boek zijn er verschillende momenten tussen beide personages die de relatie verdiepen in zowel positieve als negatieve zin. Dat maakt het heel erg realistisch en geeft ook voldoende stof voor boek drie want in het voorjaar verschijnt Help, ik heb een vader. Benieuwd waar dat over gaat… 😉

Help, ik heb vakantie is een heel fijn verhaal, met verschillende sterke thema’s die heel veel kinderen zullen herkennen. Het boek is geschikt voor lezers vanaf 10 jaar, die volledig mee zullen duiken in de wereld van Charlie en van begin tot eind geboeid zullen zijn door haar vreemde zomervakantie. De tekeningen van Chrostin maken het boek extra leuk! Een ideaal boek om de laatste weken van de zomervakantie mee door te komen.