Han

Han – Min Jin Lee (Lisa)

Han
Genres: ,

Vertaald door Mariella Duindam & Paul Van der Lecq

Casey Han is pas afgestudeerd aan Princeton waar ze een master in economie behaalde en heel wat Amerikaanse gewoonten heeft aangeleerd. Wanneer ze terug verhuisd naar haar familie in New York, levert dit de nodige botsingen op. Ze voelt zich steeds verder verwijderd van haar Koreaanse familie die uit de arbeidersklasse komt. Haar grote ambities komen vaak niet overeen met de realiteit. In Han probeert Casey haar eigen weg te vinden in haar leven, maar ze wordt geconfronteerd met de nodige hobbels onderweg.

Han is de eerste roman die Min Jee schreef. Dankzij het grote succes van Pachinko is hij nu ook naar het Nederlands vertaald. Ze is een meester in het vertellen van levensechte verhalen. Het draait allemaal om de personages. Dit is ook hier niet anders.

We volgen voor het grootste deel van het verhaal het leven van drie personages. Als eerste hebben we Casey die haar eigen plekje probeert te vinden op de arbeidsmarkt, waar ze al snel wordt geconfronteerd met racisme, discriminatie en haar eigen geldproblemen. Haar beste vriendin Ella probeert haar eigen stem niet te verliezen in haar huwelijk. Leah voelt zich gevangen tussen twee vuren. Langs de ene kant is er haar echtgenoot, die is vastgeroest in zijn traditionele gewoonten en ideeën. Maar dan is er ook nog haar dochter Casey die ze ook niet in de steek wilt laten. Alle personages hebben stuk voor stuk hun eigen tekortkomingen, maar dat maakt ze net zo aandoenlijk en levensecht.

Ik vind het moeilijk om dit boek eer aan te doen met een recensie. Min Jin Lee vindt in haar romans altijd het perfecte evenwicht tussen het aankaarten van problemen uit onze maatschappij, alsook ons helemaal te laten in het verhaal en zijn personages. Misschien is het nog wel het best te vergelijken met de epische 19e-eeuwse karaktergedreven romans, zoals bijvoorbeeld Middlemarch. Doordat het zo lang is, leer je de personages en hun drijfveren echt kennen. Je legt een hele reis met hen af.

Toen ik het boek uit had, ging ik zelf even door een rouwproces, omdat ik geen tijd meer kon doorbrengen met deze personages, waar ik zo aan gehecht was geraakt. We zijn nog maar halverwege 2021, maar ik vermoed dat Han zeker één van de beste boeken is die ik dit jaar zal lezen.