Heartstopper

Heartstopper – Alice Oseman

Charlie heeft een vreselijk schooljaar achter de rug, vol pesterijen en treiteringen. Gelukkig kan dit schooljaar niet slechter worden dan het vorige en blijkt dat hij gerust wordt gelaten. Het geroddel dat gepaard ging met het uit de kast komen van Charlie heeft het hem niet gemakkelijk gemaakt. Ook Nick heeft hier en daar wat opgepikt over Charlie, maar hij heeft nog nooit zelf met hem gepraat. Tot ze toevallig naast elkaar in de klas komen te zitten. De vriendschap tussen Charlie en Nick wordt al snel intens, de jongens kunnen het goed met elkaar vinden. Maar Nick begint meer en meer te worstelen met wie hij is en wat Charlie voor hem betekent…

De hele hype rond Heartstopper, de reeks die in het Engels ondertussen al vier delen telt (en deel vijf is aangekondigd), maakte me nieuwsgierig naar het verhaal. Des te meer omdat het een graphic novel is. Ze winnen de laatste tijd aan populariteit en terecht, want het is een zeer geschikt format om ook jongeren die niet zo vaak of graag lezen toch te laten genieten van een boek. Daarnaast biedt het ook een extra manier om gevoelens en begrippen over te brengen, namelijk via tekeningen.

Oseman bouwt op een mooie manier een zeer breekbaar verhaal op. Ze schuwt thema’s als identiteit, opgroeien en liefde niet en via hoofdpersonage Charlie laat ze jongeren zien hoe moeilijk het is om gepest te worden omwille van wie je bent en van wie je houdt. Dit is wellicht een thema dat aanweziger is dan ooit in onze maatschappij en daardoor des te belangrijk om ook aan te reiken in literatuur en verhalen.

De vriendschap die zich bladzijde na bladzijde ontwikkelt tussen Nick en Charlie is voelbaar en mooi, maar ook breekbaar. Je leeft als lezer meteen mee met beide personages en alles wat er tussen hen gebeurt. Toch gaat het met momenten snel en af en toe zelfs te snel, waardoor je even uit het verhaal wordt gehaald. Daarnaast is de vertaling zeer Nederlands, waardoor het voor een Vlaamse lezer misschien niet al te vlot leest. Of het door de hype komt, is niet zeker, maar ondanks de prachtige thema’s en hoofdpersonages worden net niet alle verwachtingen ingelost. Desondanks ben je als lezer benieuwd naar hoe het Nick en Charlie verder zal vergaan na dit boek en wacht je nieuwsgierig op deel twee!

Heartstopper is een boek met belangrijke thema’s, sterke personages én in een format waar ook niet-lezers van zullen houden. Perfect inzetbaar op scholen, maar ook voor thuis. Ik ben alvast benieuwd naar het vervolg, ondanks dat ik er misschien net iets meer van had verwacht.