Een doodgewone jongen

Een doodgewone jongen – Michael Sels

Hoofdpersonage Nebo leeft een beetje in een andere wereld, vooral in die van zijn fantasie! Een zebrapad is een gevaarlijke rivier vol krokodillen en ook de keldergaten kan je maar beter vermijden want er komt gevaarlijk gas uit. Op die manier wordt de tocht naar school elke dag weer een spannend avontuur en dat vindt Nebo helemaal geweldig. Wanneer hij op een dag onderweg naar school een briefje in zijn handen krijgt geduwd van een bijzondere vrouw die hij stiekem de heks noemt, moet hij wel op avontuur. Maar durft hij dat alleen? Gelukkig moet dat niet want zijn beste vriendin Axi gaat mee! En zo begint een zeer bijzonder en spannend verhaal…

Michael Sels schreef eerder een boek voor young adults: De afspraakEen doodgewone jongen is een jeugdboek voor lezers vanaf ongeveer 10 jaar boordevol spanning en avontuur! Ideaal voor jongere lezers die houden van een spannend verhaal.

Het leukste aan dit boek is sowieso de combinatie van heerlijke elementen. Het boek is zonder twijfel spannend van begint tot einde. Dankzij de fijne schrijfstijl van Sels kunnen lezers van 10 jaar perfect zelf aan de slag met het boek. Voeg daar de spanning en het avontuur aan toe en elke lezer zit aan zijn stoel gekluisterd. Wat ook een voordeel is, is dat ook jongens immens van dit verhaal zullen genieten en dat ze zeker niet uit de boot vallen.

Een tweede element is de humor in dit verhaal. Axi is een heerlijk nevenpersonage dat heel veel luchtigheid in het verhaal brengt en dat mag hier en daar ook wel. Met zijn stinkscheetjes gebeurt er af en toe wel eens iets absurd, maar lezers van tien jaar gaan er immens van genieten. Het verhaal is bij tijden misschien soms een beetje eng voor jongere lezers, maar dat maakt Axi gelukkig goed door de grapjes en ‘luchtige’ situaties.

Heel veel jongere lezers zullen genieten van het verhaal van Michael Sels over een doodnormale jongen die vooral leeft in zijn eigen fantasiewereld, maar toch opeens het verschil kan maken in een spannend avontuur. Nebo kan een voorbeeld zijn voor lezers, aangezien hij bijvoorbeeld hoogsensitief is, maar zich daar niet door in een hokje wil laten duwen. Een prima boek voor enkele uren leesvermaak!