Clara – Pieter Feller & Tiny Fisscher

In Clara nemen Tiny Fisscher en Pieter Feller de lezer mee naar Amsterdam, 1911. Hoofdpersonage Clara is een jonge, koppige meid die groots durft dromen. Waar andere meisjes uitgroeien tot huisvrouw of zich volledig toeleggen op het beroep van schooljuffrouw, wil Clara ontdekkingsreiziger worden. Ze wil de wereld zien in plaats van een stomme, saaie baan uit te oefenen. Maar iedereen lacht haar uit: je kan niet zomaar ontdekkingsreiziger worden en al helemaal niet als je een meisje bent. Maar Clara is vastberaden: wat mannen kunnen, kunnen vrouwen ook. En misschien zelfs beter. Maar wanneer op een dag de realiteit haar dromen inhaalt, storten haar wereld en dromen plotsklaps in…

Vanaf de allereerste pagina is Clara een personage dat de lezer onmiddellijk in zijn hart sluit. Haar koppigheid, haar ietwat brutale ingesteldheid, maar vooral het durven dromen en het geloof in gelijkheid maken van haar een sterk karakter dat ondanks haar jonge leeftijd tot veel in staat is. Ze heeft lak aan regels en de vanzelfsprekende verschillen tussen mannen en vrouwen. De strijd die zij daarin dagelijks voert, maakt van haar een boeiende en sterke meid die, ondanks haar grote mond, zelf nog de wereld en zichzelf moet ontdekken. Door haar impulsiviteit raakt ze in benarde situaties verzeild, maar ze geraakt er dankzij diezelfde gave ook steeds weer uit.

Feller en Fisscher zorgen er, mede dankzij Clara, voor dat de tijdsgeest tijdens het verhaal mooi wordt geschetst en aanwezig blijft, zodat de lezer voelt dat het verhaal zich afspeelt in het verleden. De vooroordelen en problemen waarmee mensen toentertijd te maken kregen, worden realistisch weergegeven dankzij de auteurs. Door het koppige karakter van Clara wordt het verhaal nooit saai en blijft het boeiend te volgen hoe kinderen en volwassenen leefden. Ook de verschrikkelijke gebeurtenis die het leven van Clara en haar familie verandert, draagt bij aan de geloofwaardigheid en setting van het verhaal.

Clara is een prachtig jeugdboek om kinderen kennis te laten maken met het leven aan het begin van de vorige eeuw. De tijdgeest, problemen en levensstandaard komen mooi naar voren en worden door de auteurs tot leven gebracht in dit prachtige boek. Daarnaast is hoofdpersonage Clara een boeiende meid om te volgen en zullen veel lezers haar onmiddellijk in het hart sluiten. Een mooi verhaal voor jong en oud. Ook het vervolg, Clara het krantenmeisje, is al beschikbaar!