Hanna Panna

Hanna Panna en de magische voetbalschoenen – Judith Williams (Véronique)

Hanna Panna
Illustrator: Iris Boter

Hanna is de uitblinker van haar voetbalploeg. Ze is een geboren leider en kent het spelletje door en door. Ze weet als geen ander waar het doel van de tegenstander staat en maakt ook veel goals voor haar team. Maar door een stomme bal die Hanna op haar hoofd krijgt, is ze even buiten westen en is een ziekenhuisopname nodig. Haar ouders zijn zo geschrokken dat voetballen er niet meer in zit. Hanna heeft het daar zeer moeilijk mee en trekt zich meermaals terug op haar slaapkamer. Daar vindt ze onder de kast een verborgen plaatsje waar een doos met voetbalschoenen inzitten. Zou dit een hint kunnen zijn? Zou Hanna in het geheim toch mee durven meespelen in het schoolvoetbaltornooi? Brengen die schoenen haar team tot aan de landelijke schoolvoetbalfinale? Allemaal vragen waar je het antwoord alleen maar op kan vinden als je dit spannend boek van Judith Williams gaat lezen.

Dat voetbal geen sport meer is voor enkel jongens werd deze zomer meer dan duidelijk nu je ziet hoeveel aandacht deze meidensport krijgt op televisie. Veel meisjes gaan dan ook de voetbalschoenen aandoen en zoeken hun geluk op het veld. Williams heeft dit in dit superleuke verhaal weten te versterken.

Maar dit verhaal is niet alleen voor meisjes geschreven, ook jongens zullen van dit verhaal genieten. Naast het voetbal wordt de zoektocht naar de eigenaar van de magische schoenen beschreven. Hiermee worden ook nieuwsgierige kinderen aangesproken. Het boek is een echte pageturner. Je wil meer weten over de zoektocht, of de ongehoorzaamheid van Hanna geen gevolgen gaat krijgen… allemaal situaties die je snel doorheen het verhaal brengen. Je hoeft geen voetbalfan te zijn om het boek te lezen, maar zij die het wel zijn, zullen sommige woorden wel sneller gaan begrijpen.

Het is geen prentenboek, maar hier en daar word je getrakteerd op zwart-wit illustraties van Iris Boter. Haar tekeningen zijn heel specifiek en herkenbaar. Zeker voor zij die Zoetje zusjes kennen of de Dierenridders. De illustraties zijn een mooie aanvulling bij het verhaal, want hoe het ook kan, ze versterken de gevoelens bij het stukje tekst dat er bij staat.

Hou je van een spannend, sportief verhaal, waar vriendschap, magie en stiekeme deugnieterij aan te pas komen, dan moet je zeker Hanna Panna gaan lezen.