Altijd dichtbij

Altijd dichtbij – Mark Janssen

Altijd dichtbij

Hoe ga je om met gemis? Met iemand die er niet meer is?
Daar probeert Mark Janssen in dit beeldende prentenboek een antwoord op te geven. Overal, in de kleinste en donkerste hoekjes, kan je een teken zien van liefde, een signaal dat die persoon er toch nog ergens is. Niet echt, maar wel altijd dichtbij.

Je ziet aan de cover al, en dat blijft doorheen het hele boek duidelijk zichtbaar, dat het boek geïnspireerd is door reizen naar Nepal. Het hoofdpersonage, de tekeningen van de omgeving… Alles wijst erop dat dat niet hier kan, maar in een ver land. De sfeer van Nepal is heel sterk voelbaar en aanwezig en maakt dat je je bijna daar waant, maar heeft toch ook als nadeel dat het voor jongere lezers misschien net iets verder weg voelt. Het thema van dit boek, rouw, is al zeer complex voor de doelgroep en door het dan ook nog eens in een andere context, in een ander land te plaatsen, maken we het misschien nog net iets ingewikkelder. Hoewel het langs de andere kant ook laat zien hoe herkenbaar rouw is, ook al woon je aan de andere kant van de wereld.

Mark Janssen weet in mooie tekeningen, maar vooral in prachtige woorden neer te zetten wat rouw met je doet. Hoe je je kan voelen, hoe het lijkt alsof het voor altijd donker zal zijn. De illustraties in zwart-wit benadrukken dit effect extra hard, wat het voor jongere lezers die kijken naar de prenten ook zeer voelbaar maakt. De illustraties ondersteunen hier dus op een mooie, visuele manier het verhaal. Dat is zeker een groot pluspunt en maakt alles zo extreem voelbaar. Niet enkel in woorden, maar ook in beeld.

De prenten zijn heel groot gedrukt (het boek zelf heeft ook een groot formaat) en de tekst blijft beperkt. Geef jongere kinderen die volgen terwijl je voorleest dus zeker genoeg tijd om de tekeningen te ontdekken. Er staan namelijk heel veel details op die je snel over het hoofd kunt zien, maar die van het boek een prachtig geheel maken. Dat mag je absoluut niet verloren laten gaan!

Altijd dichtbij biedt een respectvolle kijk op rouw en afscheid nemen en kan perfect de start vormen van een gesprek over dit thema. Het maakt rouw bij kinderen bespreekbaar en laat kinderen zien dat het oké is om je slecht te voelen en die persoon te missen. Ze hebben na het lezen waarschijnlijk wat hulp nodig om alles te kaderen, maar het biedt een perfecte ondersteuning om de weg naar dat gesprek op te bouwen. Zeker een meerwaarde in de klas en thuis.