Goud & Lavijn – Kim Bonefaas (Blogtour)

Melle Lavijn werkt als kinderverpleegster in het ziekenhuis. Het is zwaar werk, maar de kracht van de jonge kinderen, die altijd blijven hopen en blijven lachen, ongeacht de situatie, geeft haar enorm veel voldoening. Daarnaast brengt ze nog extra tijd in het ziekenhuis door aangezien haar vader momenteel in het ziekenhuis verblijft om te herstellen. Ze heeft een goede band met een van haar collega’s op de kinderafdeling en tijdens een van de shiften sluiten ze een weddenschap: hij trakteert haar als zij een bericht durft sturen naar de bekende zanger Midas op Instagram. Melle gaat overstag want hoe groot is de kans dat wereldster Midas, the golden boy, haar bericht zelfs maar leest? Tot hij plots beslist wel te antwoorden… Er ontstaat een fijn gesprek en het lijkt te klikken tussen de twee. Maar kan Melle een wereldster daten? En wat zijn de gevolgen op haar leven?

Kim Bonefaas blies me van mijn stoel met haar debuut Julia Jonkers: jong, single en zwanger, over een jonge vrouw die opeens zwanger blijkt te zijn en er alleen voor staat. Ik was dan ook heel benieuwd naar dit nieuwe boek, Goud en Lavijn, en kan zeggen dat ik er van genoten heb, hoewel het voor mij niet tipt aan haar debuut.

Vanaf de eerste bladzijde sluit de lezer Melle in haar hard. Ze werkt keihard als verpleegster op de kinderafdeling en ook die kant van haar leven krijgt gedurende het hele verhaal voldoende aandacht. De schrijnende verhalen raken Melle en de lezer en als er kleine kinderen sterven is dat, ook in dit boek, hartverscheurend. Bonefaas weet die emoties prachtig op papier te zetten.

Daarnaast is er de zorg voor haar vader die ze grotendeels op zich neemt, waardoor ze buiten haar werkuren nog wat extra uren in het ziekenhuis doorbrengt. Ze krijgt steun van de twee beste vrienden van haar vader en de dynamiek tussen de personages is fijn om te volgen en te voelen.

Maar meer op de voorgrond is er natuurlijk wereldster Midas. Het feit dat Midas opeens haar berichtje beantwoordt op Instagram vind ik wat vergezocht, in die zin dat de kans we echt immens klein is en de verliefdheid van Melle werd al snel een beetje puberaal. Los daarvan vond ik de glitter en de glamour wel leuk om te volgen en om te zien wat dat met Melle en haar leven doet.

De originele achterflap (niet de samenvatting van hierboven) vind ik minder goed gekozen. De laatste zinnen daar geven eigenlijk het einde van het boek weer en dat is toch een beetje een spoiler. Daarnaast komt dat einde ook een uit het niets en was die extra dosis drama absoluut niet nodig om het verhaal boeiend te houden. Het voelde aan alsof het boek nog snel een einde nodig had en dat is jammer want de rest van het verhaal is heel sterk, zeker op het gebied van emoties en uitdieping van de karakters, maar het einde doet dat een beetje teniet.

Net zoals in haar debuut, zie je hier hoe sterk Bonefaas is in het vatten van emoties op papier. Ze raakt de lezer hoofdstuk na hoofdstuk en doet dat schijnbaar zonder moeite. Jammer van het einde dat wordt voorspeld in de flaptekst en de extra dosis drama die worden toegevoegd aan het verhaal naar het einde toe want dat verbreekt de sfeer en de band die je als lezer opbouwt met de personages. Los daarvan is het een mooi boek dat je raakt tot in je ziel.