Gezicht van het kwaad

Gezicht van het kwaad – Chris Carter

Op de traptreden van een kerkaltaar wordt het bloederige lichaam van een priester gevonden. Forensisch rechercheurs ontdekken dat in het bovenlichaam van het slachtoffer het cijfer drie is gekerfd.
Eerst denkt profiler Robert Hunter dat het om een rituele moord gaat, maar als er meer toegetakelde lichamen worden gevonden, moet hij zijn mening bijstellen. De slachtoffers lijken te zijn geconfronteerd met hun ergste nachtmerries. Hoe kan de moordenaar zo precies weten welke dit zijn? In hun zoektocht om deze moordenaar te stoppen worden Robert Hunter en zijn sidekick Carlos Garcia zelf ook geconfronteerd met hun grootste angst…

Gezicht van het kwaad is het tweede deel in de reeks rond profiler Robert Hunter. Eerder verscheen Handtekening van het kwaad en ondertussen zijn ook Jager in de nacht, De beeldhouwer en Een voor een te koop. In de zomer van 2024 volgt boek zes. Dat Robert Hunter steeds meer lezers weet te overtuigen spreekt dus vanzelf en ik kan alleen maar beamen dat ik met elk boek meer en meer fan word van deze reeks.

Robert Hunter is een heerlijk rauw hoofdpersonage: een beetje bruut, met zijn eigen problemen en verleden, maar altijd eerlijk en een echte doorzetter. Zijn ruwe randjes zorgen voor begrip en een duidelijke inkijk in zijn hoofd, waardoor de lezer meteen sympathie heeft voor deze profiler. Je kan alle boeken van de reeks los van elkaar lezen, maar als je de onderlinge relaties en de ontwikkeling van de hoofdpersonages wil volgen, is het toch aan te raden de volgorde aan te houden.

Naast Hunter is ook Carlos Garcia een personage dat zeker weet te overtuigen. Zachter dan Hunter en met een heel ander (en eigen) karakter, maar ze vullen elkaar goed aan waardoor ze samen een fijn duo zijn om te volgen als lezer. Je moet van grafische en expliciete scènes houden om van Hunter en Chris Carter te kunnen houden. De auteur beschrijft zeer grafisch alle plaatsen delict en is niet vies van wat bloed. Toch is het heel boeiend dat de focus niet alleen ligt op  de moorden of wie de moorden pleegt, maar ook het waarom krijgt veel aandacht (zoals het in een goede psychologische thriller zou moeten). Dat maakt dat de boeken van Carter een breed publiek aanspreken en telkens uniek zijn op zichzelf.

Gezicht van het kwaad is een ijzersterk, bloedstollend en verslavend tweede deel in de reeks rond Robert Hunter. In de zomer van 2024 mogen we deel zes alweer verwachten en ik kan niet wachten om opnieuw op avontuur te gaan met Hunter en Garcia. Carter overtuigt vanaf boek één en blijft het niveau hoog houden!