Gewoon verliefd – Luc Descamps

Een klas vol pubermeiden is zonder twijfel een enorme uitdaging en zeker voor een nieuwe leerkracht. Maar wat als die nieuwe leerkracht een knappe, jonge en vlotte man is? Joeri Stevens, de nieuwe leraar Engels, laat heel wat harten zonder dat hij het weet sneller slaan wanneer hij dit jaar voor het eerst lesgeeft aan de klas vol meiden. De meiden vallen als een blok voor hem, maar Charlotte misschien nog wel het meest. Ze wil haar reputatie als queen van de klas alle eer aandoen en heeft maar één doel: hem volledig om haar vinger winden. Maar Joeri Stevens is vastbesloten zijn grenzen te bewaken én zijn geheim, dat hij koste wat het kost voor zichzelf zal houden…

Een nieuw boek van Luc Descamps maakt het boekenhart van deze fangirl altijd heel erg blij. Zeker als het een nieuw boek betreft in de Gewoon-reeks. De boeken uit deze reeks bevatten altijd thema’s die uit het leven zijn gegrepen, zijn enorm realistisch en herkenbaar en komen daardoor vaak ook hard binnen. Dit boek vertelt een iets minder dagdagelijks thema dan de andere verhalen in de reeks tot hiertoe; we maken namelijk kennis met een bijzonder soort liefde, die tussen een leerling en een leraar.

Voor sommige lezers zal dit zonder twijfel een stap te ver zijn want dit is misschien voor hen een absolute no go. Dat kan ik me volledig inbeelden, maar ik denk toch dat het vaker gebeurt dan we ons kunnen voorstellen, verliefd worden op je leraar. In het boek maken we kennis met Charlotte, de koningin van de klas, haar beste vriendin Marie en nog twee andere meiden uit het vriendengroepje, namelijk Lotte en Yutta. Vanaf de eerste bladzijden had ik een afkeer voor Charlotte. Ze is in alles té: te populair, te overdreven in haar acties, ze gaat meermaals een stap te ver… Gelukkig is er Yutta, een meisje dat je als lezer wel in je hart sluit door haar down-to-earth ideeën en haar gevoel voor realisme.

Dankzij het geheim dat de knappe meneer Stevens met zich meedraagt, brengt Descamps meteen ook wat spanning in het verhaal. Je wil als lezer namelijk weten wat er precies is gebeurd en waarom. Charlotte is een personage om te verafschuwen, Yutta eentje om van te houden, maar naar het einde toe is er dan toch een plotwending waardoor ook de liefde voor Yutta meteen verdwijnt. En dat vond ik verschrikkelijk jammer. Ik heb me heel het verhaal lang opgetrokken aan haar ‘normale’ leven en gedachten, maar toch lijkt ook zij te veranderen en dat maakt het verhaal net een tikkeltje ongeloofwaardiger en minder realistisch.

Los van het verlies van Yutta met de realiteit is Gewoon verliefd een aangenaam boek om te lezen. De gekende vlotte schrijfstijl van Descamps zorgt ervoor dat het boek snel wegleest, de meiden zorgen voor de nodige drama, maar vooral meneer Joeri Stevens zou ik zonder twijfel graag eens ontmoeten… 😉 Hoewel alle gebeurtenissen een tikkeltje aangedikt lijken en niet erg realistisch aanvoelen, is Gewoon verliefd een boek om tussendoor even van te genieten.