Gebroken – Teri Terry (Liselore)

Gebroken

Kyla ploetert verder door haar leven als Gewiste, na de verdwijning van Ben. Dat is ook exact waar het tweede deel van de Gewist-serie verder gaat: Ben die wordt meegenomen door de Hoeders. Kyla probeert haar levo-niveau op hoogte te houden en haar leven weer op de rails te krijgen. Wanneer Kyla een nieuwe flashback krijgt, wordt haar leven opnieuw wankel. Ze herkent door een flashback haar leerkracht biologie, iemand met een prominente rol in haar oude leventje. Net door deze ontdekking gaat de bal van Kyla’s nieuwe leven pas écht aan het rollen. Kyla was voordat ze Gewist deel van VvV. Ze vocht mee tegen de Hoeders. Zou dat de reden zijn waarom ze Gewist is? Kyla raakt verstrikt in complotten: rapporteren aan Nico, rapporteren aan Coulson, waarom doet haar vader zo geheimzinnig, is dokter Lysander wel te vertrouwen, wat is haar aandeel in de bomaanslag waarbij Robert stierf? Gebroken toont je nog meer dan het eerste deel hoe gecompliceerd het leven van een Gewiste is.

Gebroken pikt de draad op exact waar in Gewist het draadje is neergelegd. Het is dan ook wel een tikkeltje moeilijk als je het eerste boek al een tijdje geleden gelezen hebt. Het goede nieuws is dan weer dat als je deze recensie nu leest, je alle drie de delen meteen achter elkaar kan lezen, want ook het derde deel Versplinterd is al uit. Bij mij zat er dus een tijdje tussen. Bij het starten van het lezen herinnerde ik me gelukkig nog veel uit het eerste boek. Ik steek het dan ook niet onder stoelen of banken dat ik reuze fan ben van deze serie. Ik ben stiekem wel blij dat Teri Terry een soort opfrissing heeft ingebouwd in haar verhaallijn. In Gebroken worden belangrijke personages en afkortingen zoals ART, VvV en ZNV nog eens uitgelegd. Moest je opfrissing nodig hebben, het staat er dus gewoon in. Eerlijk is eerlijk: mijn brein kon het wel gebruiken!

De verhaallijn sprak me vrijwel meteen aan. Net omwille van de opbouw (of eerder overgang?) van het einde van boek 1 en het begin van boek 2. Het is dan ook een must om de boeken achter elkaar te verslinden. Al bleek het voor vreugde wel wat vroeg. Het verhaal komt wat traag op gang. Je voelt wel duidelijk dat er een spanningsopbouw is en dat deze wordt opgedreven. Pas aan het einde van het boek barst de spanning echt uit zijn voegen en dan lijkt Terry haar uitgebreide schrijfstijl links te laten liggen. Het spannendste stuk wordt het kortst beschreven. Zonde! Daarnaast moet ik wel zeggen dat Gebroken, meer dan Gewist, een sterk geheugen vraagt van de lezer en intensiever is om te lezen. Er komen zo veel aspecten in Kyla’s leven bij, dat als je er eentje gemist hebt, je dat stukje echt moet herlezen. Niets is onbelangrijk. Op dat gebied mocht het van mij dan weer wat rustiger. De extraatjes die het leven van een Gewiste nóg drukker maken.

Over het algemeen ben ik fan van de Gewist-serie. Ik kijk uit naar het derde deel, Versplinterd! Na één fantastisch deel en één middelmatig deel, ben ik benieuwd wat Teri Terry nog uit haar pen gaat laten vloeien.