De graffitimoorden – W.A Dehairs

In De graffitimoorden volgen we privédetective Keller Brik. Hij wordt door een klant benaderd om op zoek te gaan naar haar echtgenoot, een topambtenaar die verdwenen lijkt te zijn. Kort nadat Brik zijn zoektocht is gestart, wordt het lijk van de man teruggevonden bij een graffititekening die hetzelfde tafereel visueel voorstelt. Dan start voor de politie een race tegen de klok want er duiken nieuwe tekeningen op en het is wachten tot de volgende slachtoffers vallen. Kan Brik de graffitimoordenaar op het spoor komen? Tijdens zijn zoektocht komt hij de donkerste kanten van mensen tegen. Ook van zichzelf…

Een goede thriller van Vlaamse bodem is altijd genieten en W.A Dehairs toont met De graffitimoorden aan dat hij en zijn werk volledig thuis horen in deze categorie. Een van de grote pluspunten aan dit verhaal is hoofdpersonage Keller Brik. In veel thrillers volgt de lezer de politie en hun onderzoek en is het hoofdpersonage een rechercheur of commissaris die daarnaast ook met problemen te maken krijgt in zijn privéleven. Dehairs gooit het over een andere boeg en introduceert een privédetective als hoofdpersonage. Daarnaast krijgt die niet volledig te maken met problemen in zijn privéleven maar mengt dat zich met het onderzoek. Deze twee elementen zorgen er meteen voor dat dit boek in vele opzichten origineel is en opvalt binnen het genre.

Dan zijn er natuurlijk ook nog de tekeningen zelf. De auteur zorgt voor een gedetailleerde omschrijving van de gruwelijke tekeningen en taferelen waardoor de spanning onmiddellijk wordt opgebouwd. Ook de afwisseling van perspectief zorgt ervoor dat het boek spannend blijft; naast het verhaal van Brik, krijgen we af en toe ook een korte inkijk in de gedachten van de moordenaar, die je als lezer lange tijd niet ziet kan aanduiden. Naar het einde toe had ik een klein vermoeden, maar door het verhaal heen word je meermaals op het verkeerde been gezet. Ondanks dat je het tegen het einde aan misschien wel weet, heeft Dehairs op het einde van het verhaal nog een extra verrassing in petto over het verleden van Brik. Deze periode komt meermaals aan bod in het verhaal, maar de details en hoe het precies is gelopen wordt pas duidelijk op de allerlaatste bladzijden. De puzzelstukjes vallen daar exact op hun plek en Dehairs heeft duidelijk goed nagedacht over dit verhaal en geen losse eindjes laten rondslingeren.

De graffitimoorden is een thriller zoals die moet zijn: spannend van begin tot eind, vol onverwachte wendingen en slachtoffers en een einde waar alle stukjes op hun plek vallen. Puur genieten!