Gewist – Teri Terry (Liselore)

Gewist

Volgens de regering was ze een terrorist en verdient ze een tweede kans – zolang ze zich aan de regels houdt.

Kyla is Gewist. Ze weet niets meer van vroeger, van voor het Gewist-zijn. In het ziekenhuis leert ze dat ze een nieuwe mama en papa zal krijgen. Een nieuwe thuis. Al kan ze zich haar oude thuis niet meer herinneren.

Alle Gewisten moeten regels volgen. Ook Kyla dus. Kyla Davis start haar nieuwe leven in een gezin van drie. Vier als je de kat Sebastiaan meetelt. De draak, de vader en Amy zijn de overige gezinsleden. Ook Amy is Gewist. De draak is de moeder van beide meisjes. Ofja… niet de biologische moeder, maar wel hun moeder voor de rest van hun leven. Alleszins als ze zich aan de regels houden. Want Gewist zijn betekent niet dat je geen gevaar meer bent voor de maatschappij! Een van de regels is het dragen van een Levo. Een armband die bijhoudt hoe gelukkig je bent. Zak je onder de 2,5 dan schakel je uit. Want iemand die ongelukkig is, vormt een gevaar. Gelukkig wordt Kyla gelukkig van chocolade, tekenen en van Ben. Ben is ook Gewist en zit in de verplichte praatgroep. Samen komt het duo vanalles op het spoor. Meer dan ze zouden moeten weten. Ze gaan samen op zoek naar antwoorden op hun vragen. Op vragen die ze zichzelf eigenlijk niet zouden mogen stellen. Want dat is tegen de regels in.

Wie mijn top drie van maart las, weet misschien nog dat ik niet houd van boeken die erg science-fiction zijn en die meer een inleiding zijn van een reeks dan een boek op zich. Goed nieuws dan: Gewist is dit helemaal niet! Ondanks dat ik niet graag science-fiction lees en dit wel een tikkeltje science-fiction bevat, kan ik me erg goed verplaatsen in dit verhaal. Ik leerde zelfs iets nieuws: de term voor dit soort verhalen is een dystopie. Weer iets nieuws geleerd! Dat betekent dat een verhaal een samenleving is met enkele griezelige kenmerken waarin ik liever niet zou willen leven (thank you Wikipedia). Dat omvat Gewist helemaal. Een heel knap verhaal, maar als mensen effectief Gewist zouden worden, zou ik toch wel erg bang zijn van de wereld. Nog banger dan ik nu al ben. Want wat als het Wissen niet helemaal werkt, zoals bij Kyla?

Daarnaast ben ik altijd wat schuw als ik weet dat het boek een deel van een serie is. De kans bestaat dan dat het boek een inleiding is van de reeks. Gelukkig is Gewist dat niet. Absoluut niet zelfs! Gedurende heel Gewist zat ik écht in het verhaal en leefde ik mee met Kyla. Het verhaal is zodanig opgebouwd dat je stapsgewijs meer te weten komt over het hele proces van Wissen (en wat er allemaal mis mee is). Nooit had ik het gevoel dat ik de inleiding van een reeks aan het lezen ben. Naar het einde van het boek toe vond ik het vooral spijtig dat het boek niet dikker was! Ik had graag nog wat verder gelezen. Ik wacht in spanning op deel twee!