Vissen praten niet – Tine Bergen

Flo is een bezorgde kleuterjuffrouw die voor haar kleuters door het vuur gaat. Wanneer op een donderdagmorgen opeens de politie voor haar deur staat, verandert haar leven plotsklaps. Ze wordt verdacht van de moord op David De Vadder, de vader van een van haar kleuters. Het gesprek op het bureau gaat voornamelijk over afgelopen zomer en alles wat daar bij kwam kijken: blauwe plekken, geschreeuw, chocolade en geheime liefdes. Uiteindelijk draait het erop uit dat alles gaat over wat niet wordt gezegd. De enige getuigen van wat er echt is gebeurd, zijn de zee en de vissen. En vissen praten niet.

Vissen praten niet is een toegankelijke thriller, geschreven in een vlotte schrijfstijl die menig lezer zal overtuigen mee te stappen in het verhaal van Flo. Het duidelijk gevoel dat Flo een zwaar verleden heeft gekend dat ze tot op vandaag met zich meedraagt, zorgt ervoor dat er in het begin veel vraagtekens ontstaan in het hoofd van de lezer zonder meteen antwoorden te krijgen voorgeschoteld. Naast een moeilijk verleden met een geliefde, is al snel duidelijk dat er nog iets speelt waardoor Flo zich zo wijdt aan haar taak als kleuterjuf, maar lange tijd kan de lezer er niet precies de vinger opleggen.

Ook het tragische overlijden van de vader van Arthur roept veel vragen op die lange tijd onbeantwoord blijven. Tijdens het verhoor blikt Flo regelmatig terug naar de zomer aan zee en krijgt de lezer stilaan maar zeker een steeds duidelijker beeld over wie Flo is en wat er daar precies is gebeurd. Maar, zoals het hoort bij een goede thriller, is het lang niet zo eenvoudig als het op het eerste zicht lijkt.

Dankzij de korte hoofdstukken en toegankelijke schrijfstijl van de auteur is deze thriller geschikt voor zowel een fervent thrillerliefhebber als een nieuwkomer in het genre. Dankzij de nevenpersonages, zoals Flo’s vriendin Stefanie, ontstaan er extra onduidelijkheden en nieuwe motieven die mogelijk de moord op De Vadder kunnen verklaren. Hierdoor wordt de lezer tot op de allerlaatste pagina aan het twijfelen gebracht en zorgt het laatste hoofdstuk voor een heel andere kijk op het verhaal. Vooral aangezien de lezer dit waarschijnlijk helemaal niet had voorzien.

Tine Bergen schreef met Vissen praten niet een boeiende thriller die de psychologie van de personages mooi in kaart brengt. Over het hoe en waarom iemand overgaat of zou kunnen gaan tot moord, tot de motieven voor vriendschap, verraad en ander gedrag dat op het eerste zicht onverklaarbaar lijkt. Ze sluit haar thriller af met een onverwacht einde en laat haar lezer even sprakeloos achter. Vissen praten niet is een thriller die je niet mag missen.