Gele zomer

Gele zomer – Nellie Mandel (Blogtour)

Wanneer op Prince Edward Island opnieuw een meisje verdwijnt, is het alle hens aan dek voor politiechef Arletta Browning. De ouders van het meisje zijn in alle staten en ook de bewoners en de pers van het eiland hijgen in haar nek. Het lijkt een jaarlijks fenomeen te worden en Arlette Browning wil hier voor eens en altijd een einde aan maken. Tegelijk werkt ze ook nog aan fraudezaak op het eiland. Die zaak maakt het haar moeilijk, zeker wanneer ze erachter komt dat er enkele vooraanstaande burgers van het eiland zijn betrokken… Kan ze beide zaken oplossen zonder op iemands tenen te trappen?
In de reeks rond Arlette Browning verschenen eerder al drie boeken: Rode Aarde, Blauwe Sneeuw en Grijze Herfst. De papieren versies verschenen heel wat jaren geleden al en zijn daardoor amper nog vindbaar, maar uitgeverij Hamley Books heeft de drie eerdere delen recentelijk wel heruitgegeven als ebook, in een nieuw jasje. De nieuwe covers passen heel mooi bij deze van Gele zomer! Toen ik begon aan Gele zomer had ik de andere drie delen niet gelezen (wat ik nu zeker wel een keer wil gaan doen), maar dat was ook helemaal niet nodig. Je hebt de kennis niet nodig om dit verhaal te kunnen volgen. Wellicht kan je bepaalde personen, gedachten en passages net iets beter plaatsen als je die delen wel hebt gelezen, maar het voelde niet aan alsof ik iets miste.
Gele zomer heeft alle elementen van een goede thriller: een vlotte schrijfstijl, boeiende personages en niet één, maar twee spannende zaken waar Browning aan werkt. Ik moet zeggen dat de hoeveelheid aan namen af en toe nogal overweldigend was en dat die in het begin moeilijk uit elkaar te houden waren, maar eenmaal je volledig in het verhaal zit, neemt dat het volledig over en verdwijnt dat gevoel van moeten zoeken naar de achtergrond. Enkele elementen in het verhaal voelden een beetje cliché aan, zoals Arletta Browning zelf als sterke vrouwelijke inspecteur, met de nodige issues, maar de clichés nemen nergens de overhand. Dit is mijn eerste boek van Nellie Mandel, na de novelle Lise (die verscheen als ebook bij uitgeverij Books & Butterflies), maar ik ben alleszins benieuwd naar meer!
Hou je van een vlotte thriller en ben je op zoek naar een boeiend verhaal met interessante personages voor tijdens de zomervakantie? Dan zit je met Gele zomer alleszins goed! Even je hoofd erbij houden in het begin om alle namen te kunnen opslaan, maar daarna ben je helemaal vertrokken voor enkele uren leesplezier.