Bloem – Kevin Panetta & Savanna Ganucheau (Blogtour)

Bloem
Illustrator: Savanna Ganucheau

Ari’s ouders runnen een bakkerij. De laatste jaren wordt het steeds moeilijker om financieel de eindjes aan elkaar te knopen en nu zijn zus trouwt en het huis verlaat, is het zijn taak om zijn ouders bij te staan in de bakkerij. Maar hij heeft andere plannen. Zijn liefde voor muziek en de band zorgen ervoor dat hij van plan is om met de bandleden samen te gaan wonen in de stad. Zijn ouders zijn het daar niet mee eens, maar Ari bedenkt een plan: hij zoekt een vervanger die zijn ouders kan helpen in de bakkerij. Tijdens een van de sollicitatiegesprekken leert hij zo Hector kennen. De twee jongens kunnen het goed met elkaar vinden. Is Hector Ari’s weg naar de vrijheid? Of durft hij toch niet vertrekken?

Graphic novels winnen de laatste jaren en maanden aan populariteit, getuige reeksen zoals Heartstopper die ook worden omgezet naar tv-materiaal door bijvoorbeeld Netflix. Uitgeverij Dutch Venture Publishing is duidelijk mee op de kar gesprongen met Bloem, een graphic novel die helemaal binnen hetzelfde genre als Heartstopper valt.

Kleine kanttekening die belangrijk is voor lezers die ook in het Engels lezen. Deze Nederlandse versie is slechts de eerste helft van de graphic novel die in het Engels werd uitgegeven als Bloom. De tweede helft van dat boek verschijnt in september 2022 als aparte graphic novel bij DVP. De Nederlandse lezers moeten dus zorgen dat ze niet per ongeluk op een spoiler uitkomen binnen de bookcommunity.

Het verhaal van Bloem is heel breekbaar en puur. De mooie vormgeving en prachtige illustraties zorgen ervoor dat het een fijn boek is om door te bladeren en te lezen. De tekst is duidelijk leesbaar neergezet in de tekstballonnen en het feit dat het gedrukt is in zwart-wit stoort niet. Het geeft zelfs een eerder rustige uitstraling die wat mij betreft wel past bij het verhaal.

Je merkt wel dat het verhaal niet ‘af’ is, dat je nog een stukje mist. Het boek eindigt nogal open en is vooral een aanloop naar het tweede deel van het verhaal, dat zoals gezegd apart verschijnt in het Nederlands. Op zich stoort het niet heel hard, maar het is wel jammer dat we een paar maanden moeten wachten om verder te kunnen lezen.

Het goede nieuws is wel dat Kevin Panetta werkt aan een nieuw verhaal, als vervolg op Bloom dus dat we hopelijk binnenkort na het Nederlandse tweede boek toch nog verder kunnen lezen!