Gek van jou

Gek van jou! – Jette Schröder

Lizes geloof in de liefde is volledig verdwenen na een zoveelste mislukte date. Gelukkig heeft ze Frappy, een platform waar ze voor schrijft als happy single. Want free and happy is alles wat een vrouw nodig heeft, toch? Maar wanneer haar bemoeizuchtige tante haar een retraite cadeau doet naar The Mansion of Love moet ze afstand doen van haar lifestyle. Tijdens de retraite maakt ze kennis met drie andere jongen vrouwen die samen met haar onderwezen worden door Marie-Sophie, die hen weer wil laten geloven in de ware liefde. Lize grijpt deze kans aan om een undercoverreportage te schrijven voor Frappy over het brainwashen in de villa, maar kan Lize wel weerstand bieden aan de romantische lessen én de knappe kok?

Ik las eerder van Jette Schröder De Happiness-goeroe, een YA boordevol feelgood, dus ik was blij om te zien dat ze een echte feelgood voor volwassenen ging schrijven. Daardoor had ik hoge verwachtingen, die toch niet helemaal werden ingelost.

Het probleem ligt een beetje in het heel hoge dramagehalte. Vanaf de start is Lize overduidelijk tegen mannen, in alle opzichten, en dat wordt versterkt door haar collega’s bij Frappy. Hoewel het begin van het boek heel grappig was (omdat we mogen meelezen met de laatste date die ze nog heeft), verliest het boek die grappige ondertoon nadien door het radicaal kiezen voor kamp anti-man. Ik geloof absoluut dat er vrouwen zijn die het daten afzweren en single blijven, maar in dit boek is er enkel zwart en wit. Lize en haar collega’s zijn zo overduidelijk ‘happy single’ dat het af en toe gemaakt aanvoelt. De andere meisjes in the mansion zo dan weer overdreven voor de liefde, met een hoog zwijmgehalte voor cheesy love songs, films… Ik miste een beetje evenwicht, iemand die het zwart en wit grijs durft kleuren. Dat ontbrak voor mij lange tijd in het verhaal.

Schröder schrijft vlot, waardoor je door het verhaal vliegt. Daarnaast ligt het verteltempo ook relatief hoog en gebeurt er zeker voldoende om de lezer geboeid te houden. Dat het voorspelbaar is, blijkt eigenlijk uit de achterflap en het stoorde absoluut niet in dit verhaal. Want stiekem lees je feelgood af en toe ook wel eens om die reden.

Gek van jou! is een typische feelgood: veel romantiek, nog meer romantiek en nog een beetje meer! Het boek leest vlot en is boeiend om te volgen, maar het dramagehalte zorgt ervoor dat de lezer af en toe met de ogen rolt. Heb je nood aan een luchtig boek om je hoofd even leeg te maken? Dan zit je met deze sowieso goed. Zoek je een feelgood met iets meer diepgang? Dan blijf je waarschijnlijk op je honger zitten.