Een jaar met wifi

Een jaar met Wifi – Brenda Froyen & Marloes De Vries (Véronique)

Ken jij Wifi? Wifi is een Nederlandse hond, die bij een Belgisch gezin van vijf gaat wonen. Zen, Jip en Lom zijn superblij dat er na de dood van hun hond Rex een nieuwe komt. Wifi komt net tijdens het coronajaar bij hen wonen, waardoor hij nog meer aandacht krijgt dan je ook maar kan bedenken. De Nova Scotia duck tolling retriever of kortweg een Toller krijgt zelfs een eigen Instagramkanaal (wifi en de broers) en een TikTok-account. Ga die zeker eens gaan opzoeken. De grappige misverstanden in Een jaar met Wifi zijn vooral te wijten aan de miscommunicatie tussen Wifi en zijn baasjes. Een Nederlandse hond verstaat namelijk geen Vlaams en hierdoor krijg je een boek vol hilarische momenten uit hun dagelijks leven gegrepen. Omdat dit situaties zo reëel zijn, maakt dit het nog leuker om dit boek te gaan lezen.

Je hoeft maar naar de tekening op de cover te kijken en je begint spontaan te lachen. Je hebt dus onmiddellijk door dat dit een grappig verhaal wordt. Illustrator van deze omslag is Marloes De Vries. Ook binnenin kan je de zwart-wittekeningen vinden die als aanvulling dienen om de tekst bij te staan. Marloes vertelt op haar website dat ze een trechter is, haar hoofd vat een lang verhaal in een paar zinnen en beelden. Ik vind dit een schitterend gegeven en helemaal terecht. En dan heb je de tekening erbij nog niet gezien. Dus een ideale klik tussen schrijver en illustrator, wat het verhaal alleen maar ten goede komt.

Ieder hoofdstuk is een verhaaltje op zich. Dus vijfentwintig verhaaltjes die net lang genoeg zijn om de aandacht van beginnende lezertjes bij het verhaal te houden. Alleen lezen zal voor die beginnende lezers niet zo gemakkelijk zijn. Daarom is het hommellezen, dat we gebruiken in het LIST-verhaal, zo goed. Twee lezertjes die elk op hun beurt de tekst aanvatten, die elkaar helpen als ze er eventjes niet uit geraken. Die samen na het verhaaltje de tekeningen bespreken of aangeven: Kom, we lezen nog wat verder tot aan het volgende hoofdstuk. Succes verzekerd. Als je beginnende lezertjes laat hommelen, dan zal je het onmiddellijk door hebben als ze wel begrijpen wat er gelezen wordt.

Ik weet zeker dat Wifi zijn avonturen nog eventjes verder mag neer pennen. Kinderen houden van dit soort verhalen, waarbij een huisdier mee de verhaaltjes maakt.