Gebroken adem – Latoya Morris

Patrick trekt samen met zijn ouders en zus Judith naar Ierland. Ze brengen hun vakantie er vaak door omdat hun tante er een hotel runt. Hij heeft niet echt zin in de vakantie, maar dat verandert volledig wanneer hij de mysterieuze Morgayne ontmoet. Ze is beeldschoon en lijkt interesse te tonen in hem. Op hetzelfde moment slaat het weer in Ierland volledig om: de wind waait als een bezetene, de zee is woest en er spoelen verschillende dieren aan op het strand. Wat is er aan de hand? En wat heeft Morgayne te verbergen?

Een nieuwe blogtour voor uitgeverij Hamley Books! Zoals altijd heeft ook dit nieuwe boek van deze uitgeverij een prachtige cover waar ik meteen voor viel. Ook het mysterieuze element rond de mythes in Ierland sprak me meteen aan en zorgde ervoor dat ik door het verhaal heen vloog.

Hoofdpersonage Patrick en zijn zus Judith vormen een herkenbaar en realistisch broer-zusduo. Hoewel ze uren kunnen kibbelen, trekken ze er in Ierland toch samen op uit om te onderzoeken wat er precies waar is van de legende die de ronde doet. Daarbij komt het mysterie rond de bijzondere Morgayne, die van alles lijkt te verbergen en een geheimzinnige sfeer met zich meedraagt. Al deze elementen samen zorgen ervoor dat je als lezer meteen heel benieuwd bent en heel veel vragen begint te formuleren in je hoofd. Je kan niet anders dan verder lezen.

De schrijfstijl van Morris is vrij eenvoudig, maar vlot en draagt zeker bij aan de snelheid van het verhaal. Je krijgt als lezer de kans niet je te vervelen want de auteur zorgt ervoor dat er op het juiste moment weer een blikje actie of mysterie wordt opengetrokken. Aan het einde van het verhaal gebruikt ze een epiloog om nog even een sprong te maken in de tijd. Dit is het enige stuk in het boek dat voor mij iets minder waarde had dan alle andere passages. Hoewel ik de boodschap en gebeurtenissen in dit hoofdstuk heel erg mooi en hartverwarmend vind, was het misschien een beetje te ‘knus’ in vergelijking met de spanning in de rest van het verhaal. Maar dat neemt niet weg dat ik het boek met een tevreden zucht dichtsloeg.

Latoya Morris schreef een geheimzinnig en spannend boek dat zich afspeelt in Ierland en gebruik maakt van de cultuur van verhalen en legendes. Ze weet dit goed naar haar hand te zetten en zorgt ervoor dat de lezer geen moment zijn aandacht van het verhaal wil afhalen. Dit smaakt naar meer!