Escape game

Escape game – Maren Stoffels

Maren Stoffels heeft als auteur weinig introductie nodig. Lezers kunnen haar kennen van haar spannende jeugdthrillers of aangrijpende verhalen, maar met Escape Game doet ze het deze keer net een beetje anders. Deze thriller is geschreven voor een iets jonger doelpubliek en is bedoeld voor lezers vanaf ongeveer 10 jaar.

In de stad waar Trigo woont, opent binnenkort een nieuwe escape room. Het is een groot mysterie want er is nog niets bekend over de naam en het thema. Trigo en zijn vriend Brahim zijn te nieuwsgierig en beslissen om samen met Eva en Coco in te breken in de escape room om de game alvast een keer te spelen. Maar eenmaal binnen in de kamer blijkt al snel dat er maar één weg terug naar buiten is. De vier jongeren zullen alles op alles moeten zetten om de raadsels op te lossen. Maar in een escape room die nog niet helemaal klaar is, schuilt overal gevaar…

Als ik het boek vergelijk met de andere thrillers van Maren Stoffels krijg ik niet meteen het gevoel dat dit heel bewust voor een jongere doelgroep is geschreven. Het is misschien net iets dunner en net iets minder zwaar, maar de personages lijken ongeveer even oud als in de vorige boeken en ook de thema’s die aan bod komen voelen net iets ouder aan. Dit verhaal is wel een beetje minder eng, wat wel in het voordeel van de doelgroep spreekt natuurlijk.

Escape Game is duidelijk een nieuwe Stoffels; dezelfde kenmerkende en vlotte schrijfstijl maakt ook dat je hier doorheen het verhaal vliegt en het boek in geen tijd uit hebt. De opmaak van de schutbladen en hoofdstukken zijn leuk om naar te kijken en geven het boek een extra touch, iets waar jongere lezers zeker van zullen genieten. Ik denk dat het boek een leuke kennismaking met de auteur kan zijn en dat veel lezers nadien zullen doorgroeien naar andere boeken van Stoffels omdat ze wellicht zullen genieten van dit verhaal en de spanning.

Escape Game is een leuke kennismaking met Maren Stoffels voor jongere lezers. Zoals altijd is de spanning duidelijk aanwezig, zitten er genoeg plotwendingen in het boek en zijn de personages boeiend om te volgen. Ik had over sommigen net iets meer willen lezen, maar dat neemt niet weg dat je als lezers geniet van wat ze meemaken. Fijne uitstap naar een iets jongere doelgroep, hoewel dat niet altijd zo voelde en er voor mij niet echt grote verschillen zijn met haar andere boeken, behalve de intensiteit van de spanningselementen.