500 appjes die ik niet wil lezen

500 appjes die ik niet wil lezen – Maren Stoffels (Véronique)

Esper is een doodgewone jongen uit een doodgewoon gezin. Maar achter die doodgewone jongen schuilt er heel veel verdriet. Hij wordt gepest. Niet alleen op school, maar ook na school gaat het gewoon door. Erover praten durft hij niet en volwassen hebben het nog helemaal niet door. Alle leerlingen in zijn klas worden er bij betrokken en weinigen hebben de kracht om er tegenin te gaan. Integendeel. Technische apparaten die eigenlijk bedoeld zijn om je veilig te voelen, krijgen ineens een andere betekenis. Hoever kan je als tiener gaan, tot het je teveel wordt?

Mijn eerste kennismaking met Maren Stoffels, maar het zal ongetwijfeld niet mijn laatste zijn. Ik heb de 96 pagina’s zonder stoppen in een ruk uitgelezen. De schrijfwijze, het onderwerp en de nieuwsgierigheid naar het einde van het boek maakten dat ik dit boek in een avond uitlas. Het cyberpesten heeft me enorm aangegrepen. Het thema is er eentje dat jammer genoeg heel hedendaags is. Wat moet je doen als het pesten onzichtbaar is, en als je telefoon verandert in een vijand vol appjes die je niet wilt lezen? Uit onderzoek blijkt dat één kind op zes in Vlaanderen gepest wordt tijdens zijn jeugd. Eén op dertig heeft er dagelijks mee te maken.

(Cyber)pesten blijft tot op de dag van vandaag een hardnekkig probleem. Het zou een gemiste kans zijn als je dit boek niet inzet op school, maar ook thuis. Als je als ouder, leerkracht, begeleider van jeugdbeweging, kortom iedereen die met jongeren omgaat dit boek leest, zal je met je neus op de feiten worden gedrukt, zal je sommige tekenen van pesten of gepest worden, sneller herkennen en daardoor ook sneller kunnen gaan ingrijpen. Een kind zal hierdoor ook in zijn directe omgeving sneller tot praten komen. En dit is wel de opzet van dit boek. Om het bespreekbaar te maken. Om de gepeste zeker het gevoel te geven dat hij niet aan de basis van het probleem ligt.

Als je het bespreekbaar maakt, is er wel altijd iemand die je zal kunnen helpen. Blijf in jezelf geloven en verlies jezelf niet. Dit is een belangrijke boodschap die je via dit boek meekrijgt.