Er zit een superheld in je boek

Er zit een superheld in je boek – Tom Fletcher (Véronique)

Heb jij potloodtekeningen staan in je boek? Echt? Oh nee ….! Dan is er waarschijnlijk een krabbelaar in je boek gekropen. Durf je hem zelf niet te verslaan? Roep dan de hulp in van een superheld. Haast je voor je ganse boek helemaal wordt volgekrabbeld.

Tom Fletcher wordt beschouwd als een van de bestverkochte boekenauteurs in Groot-Brittanië. En daar hoef je mij niet van te overtuigen. Ik las zijn drie vertaalde jeugdboeken: De Knerpers, De Kerstmisaurus en De Braniebende. Drie jeugdboeken waar ik hele mooie avonturen mee beleefd hebt.

Ik was dan ook meer dan nieuwsgierig of Tom Fletcher me via zijn prentenboeken ook zou kunnen charmeren. En ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast werd in dit speelse boek. Je wordt als het ware meegezogen met de tornado waarmee de superheld door het boek gaat.

Er zit een superheld in je boek is niet het eerste prentenboek in deze reeks. Drie boeken van deze serie zijn reeds vertaald door Standaard Uitgeverij en ik hoop dat ze ook voor de volgende vijf verhalen gaan. Want deze vorm van interactieve prentenboeken, waar je kan meebeleven wat het hoofdpersonage doet, ben ik nog niet veel tegenkomen en het is zeer fijn om op die manier mee te gaan in een boek. De held in het verhaal spreekt tegen de luistereraar en laat die meehelpen met situaties waar hij voor staat. Het verhaal krijgt een extra boost door de prachtige tekeningen van illustrator Greg Abbott. Hiermee gaat zelfs de jongste luisteraar helemaal door het lint. Ieder boek heeft ook zijn eigen boodschap. In Er zit een superheld in je boek gaat men op onderzoek naar de kracht van vriendelijkheid.

De cover geeft al meteen prijs wie de held in het verhaal is. Als je de achterkant bekijkt zie je de krabbelaar …. POEF! BAM! ZOEF! ….gelukkig ook mee uit het boek verdwijnen. Binnenin gaan woorden, kleuren en natuurlijk magische, sprekende tekeningen met je fantasie aan de haal. Als je dit boek gaat samenlezen, laat je best je kleuter het boek zelf vastnemen, zodat hij de superkracht ook gaat voelen en zichzelf laat gaan in het verhaal.

De tekst, die iedere bladzijde mee opgaat met de tekeningen, geven een uitgelaten gevoel weer. De woorden maken je nieuwsgierig om door te gaan in het boek. Woorden die anders gedrukt zijn, geven de lezer een hulp bij het voorlezen van het boek. Kortom, ga mee op zoek of het de superheld lukt om die krabbelaar uit het boek te krijgen. Want met gezamenlijke superheldenkracht zal het jullie wel lukken. Aanrader voor de start van het nieuwe schooljaar. Zowel om thuis of in de klas te gebruiken.