Een streepje tegen

Een streepje tegen – Wendy de Liefde (blogtour)

Sarah, bijna dertig, heeft hoge verwachtingen van het leven, maar vooral een immense wens om moeder te worden. Wanneer ze eindelijk De Ware ontmoet, Maarten, lijkt haar droom in vervulling te kunnen gaan want ook hij is klaar om aan een gezin te beginnen. Ze gaan er volledig voor, maar na een aantal verwoede pogingen beginnen Sarah en Maarten zich af te vragen of het ouderschap wel voor hen is weggelegd. Waarom lijkt het maar niet te lukken? Een helse zoektocht drijft Maarten en Sarah steeds verder uit elkaar. Kan hun relatie het lange traject overleven? Of is De Ware dan toch niet De Ware? Maar vooral: kan Sarah haar ultieme droom in vervulling laten gaan en mama worden?

Een streepje tegen is het prachtige, maar vooral breekbare debuut van Wendy de Liefde. Ik stond versteld van de vlotheid waarmee het verhaal wordt verteld, maar misschien nog meer van de thema’s die de auteur ter sprake brengt, en vooral de mate van respect waarmee ze dat doet.

Dat het een roman over vruchtbaarheid is, blijkt al uit de achterflap, maar het is veel meer dan dat. Ook als je als lezer (nog) niet bezig bent met het stichten van een gezin of zwanger raken, is Sarah een personage om in je hart te sluiten. Vanaf de start van het verhaal voelt ze levensecht aan, alsof je haar kent. Dat komt omdat de auteur haar met heel veel liefde en zin voor realiteit heeft neergezet.

Naast een sterk hoofdpersonage leest het verhaal van Sarah heel vlot. Dat komt voornamelijk door twee dingen. Enerzijds door de vlotte vertelstijl, maar anderzijds ook door de hoofdstukken die telkens een maand beslaan. Elk nieuw hoofdstuk is een volgende maand waardoor het verhaal een hoog tempo krijgt en je als lezer meegaat in dat tempo. Wat jammer is, is dat Maarten naarmate het verhaal vordert naar de achtergrond verdwijnt, ondanks dat hij een belangrijke rol blijft spelen. Hem een eigen perspectief geven gaat misschien te ver, maar hij verdwijnt wel te resoluut halverwege het verhaal. Het stevige verteltempo heeft als nadeel dat je als lezer, naarmate je het einde nadert, het gevoel krijgt in een achtbaan te zitten die net iets te snel gaat, alsof het einde er opeens moest zijn en de bladzijden op waren.

Feiten en fictie liggen vaak dicht bij elkaar en dat heeft Wendy de Liefde op een mooie manier laten zien. Een deel van het verhaal is gebaseerd op waargebeurde feiten, maar de rest werd aangevuld door haar als auteur. Ik heb enorm meegeleefd met Sarah en haar familie en vrienden en kijk uit naar meer werk van deze auteur!