Er was eens… Sprookjesbundel 1

Er was eens… Sprookjesbundel is de eerste verzamelbundel met drie verhalen uit de reeks Er was eens… In deze reeks maken jonge lezers kennis met bekende sprookjes zoals Belle en het Beest, De gelaarsde kat en Pinokkio. Het voordeel van deze bundel is dat jonge kinderen er zelf mee aan de slag kunnen. Ze kennen namelijk de verhaaltjes al wat het makkelijker maakt om dit boek zelf te gaan lezen. De sprookjes uit deze reeks verschenen eerder apart, maar in deze bundel vind je voor het eerst drie sprookjes samen: Assepoester, Hans en Grietje en Pinokkio.

Deze bundel voor startende lezers, vanaf ongeveer 6 jaar, is zeer geschikt om jonge kinderen zelf aan het lezen te zetten. Ze kennen namelijk de verhaaltjes al en elke bladzijde wordt rijkelijk ondersteund door de illustraties van verschillende illustratoren. Daarnaast worden de namen van de hoofdpersonages, die soms best moeilijk zijn om te lezen (zoals Pinokkio bijvoorbeeld), voorgesteld door een afbeelding van het personage. Dat staat ook aangegeven aan het begin van het verhaal.

Door de goede combinatie en afwisseling tussen tekst en tekeningen is het goed te doen voor jonge lezers om zelf te gaan lezen. De tekeningen zijn volledig in kleur, redelijk groot en de tekst per bladzijde is beperkt waardoor het vlot leest en goed vooruitgaat, ook voor jonge kinderen.

Een extra toevoeging aan deze bundel is de aanvulling achteraan. Hierin vind je lestips die je als leerkracht in de klas kan gebruiken ter introductie van de sprookjes of achteraf om de bundel te bespreken. Daarnaast vind je er ook spelletjes die ook geschikt zijn voor in de klas, maar ook voor thuis. Een fijn boek dus voor zowel thuis als in de klas!

De illustraties bij Assepoester zijn gemaakt door Valeria Docampo (wat ik zelf fantastisch vind), Pinokkio werd getekend door Katya Longhi en Hans en Grietje kregen tekeningen van Max Narciso, Marieke Ferrari en Andrea Cagol.

Nog op zoek naar een fijn boekje waar startende lezers zelf mee aan de slag kunnen thuis of in de klas? Dan is Er was eens… Sprookjesbundel 1 zeker en vast een aanrader! Dankzij de handige lestips en spelletjes achteraan val je nooit zonder inspiratie. Lees- en speelplezier gegarandeerd!