Engel uit de voorstad – Roland Steijns

Engel uit de voorstad

Engel uit de voorstad is het debuut van Roland Steijns. In deze gedichtenbundel worden verhalen verteld die zich hebben voorgedan in het verleden, maar vaak reiken tot in het heden en zelfs de toekomst. De bundel is opgedeeld in drie grote thema’s: Mystiek, Liefde en Rouw. De gedichten passen bijna allemaal goed bij hun thema.

De gedichten zijn op rijm geschreven en op zich ben ik daar in het algemeen niet echt fan van. Het lijkt alsof een auteur dan op zoek moet gaan naar woorden die rijmen, maar die vaak niet perfect in de zin of in het gedicht passen en dat voelt tijdens het lezen wat stroef. Poëzie is bouwen met woorden die je hebt of die je niet hebt en zelf maakt, maar bij het schrijven op rijm gaat deze vlotheid vaak verloren. Op deze manier gaan er naar mijn mening heel veel goede gedichten verloren. In deze bundel had ik in het begin ook dit gevoel en vreesde ik voor de rest, maar door de korte gedichten en de dynamiek tussen de gedichten, komt de rijm in de meeste gevallen wel mooi tot zijn recht.

Wat mij vooral opviel is dat dit toch best een dikke dichtbundel is met zijn 61 bladzijden. De meeste bladzijden bevatten ook twee gedichten, waardoor er eigenlijk heel wat poëzie op je ligt te wachten en dat vind ik een groot voordeel aan deze bundel. Sommige gedichten zijn heel erg sterk, zoals bijvoorbeeld Vloed, maar anderen konden mij minder bekoren. Maar het toont wel aan dat de auteur het nodige talent bezit en dat we dit hopelijk in de toekomst nog vaker te zien gaan krijgen. Hier wordt het niet altijd even goed benut, maar ik zie nog heel veel potentieel.

Ik raad deze bundel vooral aan aan de meer ervaren lezer en poëzieliefhebber. De gedichten zijn vaak complex en af en toe is het nodig een gedicht opnieuw te lezen voor de betekenis volledig tot je doordringt. Hierdoor zijn ze minder toegankelijk, maar dat vind ik absoluut een pluspunt omdat er veel toegankelijke poëzie te vinden is en de diepgang zorgt voor een extra dimensie. Ik ben benieuwd naar de progressie en nieuw werk van deze auteur.