Een extra wens voor kerst – Kathryn Freeman

Melissa heeft een vreselijk huwelijk achter de rug met haar ex-man Lawrence. Hij was manipulatief en hield absoluut geen rekening met haar en haar wensen. Het enige positieve dat Melissa heeft overgehouden aan die relatie is William, haar nu zevenjarige zoon voor wie ze bergen verzet. Ondertussen staat kerst voor de deur, maar Melissa houdt niet van het gedoe rond de feestdagen. Logisch, want met haar afstandelijke ouders die haar amper een blik waardig keuren en Lawrence was er nooit sprake van een gezellige feesttafel of huiselijke sfeer rond deze periode. Maar nu ze er alleen voor staat met William, wil ze hem toch de kerst van zijn leven bezorgen. Ze is ervan overtuigd dat ze dat met hun tweetjes klaar zullen krijgen. Maar het plan van Melissa om kerst door te brengen met z’n tweeën komt op wankele pootjes te staan wanneer Daniel hun leven binnenstapt…

Het is eind november! Dat betekent niet alleen dat de dagen echt korter worden en het ’s avonds vroeg donker is, maar ook dat het nu (ongeveer) officieel oké is om in de kerstsfeer te komen! Een van de beste manieren om dat te doen, is zonder twijfel met een heerlijk kerstboek. Een extra wens voor kerst is daar een perfect voorbeeld van.

We volgen Melissa en krijgen in eerste instantie een beeld over haar relatie met en het karakter van Lawrence. Uit alles wat hij zegt en doet, blijkt dat Melissa veel beter af is zonder hem en vanaf de allereerste bladzijde sta je achter haar beslissing en leef je met haar mee. Als lezer ben je opgelucht dat dat stukje van haar leven nu echt tot het verleden behoort.

De manier waarop Melissa omgaat met haar zoon is prachtig om te zien. Ze zou voor hem bergen verzetten en probeert altijd te handelen vanuit zijn belang. Zelfs wanneer Daniel hun leven binnenwandelt. Vanaf dat moment zie je en voel je Melissa veranderen. Ze heeft, eindelijk, af en toe tijd voor zichzelf en durft nadenken over wat zij wilt en wat haar gelukkig maakt, zonder daarin William te vergeten. Daniel is een fantastisch personage: hij is charmant, grappig en wil tot het uiterste gaan voor Melissa. Maar zij heeft daar iets meer moeite mee. Haar relatie met Lawrence heeft diepe sporen nagelaten en ze is bang zich opnieuw te binden aan iemand die enkel leeft voor zijn eigen belangen. Op die momenten zou je Melissa graag even door elkaar schudden. Uiteraard heeft ze haar bagage na haar vorige relatie, maar ze gaat daar extreem ver in en meet elk handeling van Daniel af tegenover die van Lawrence. Als ik dan toch een klein puntje van kritiek mag geven, is het de mate waarin ze blijft vasthouden aan het zoeken naar een bekend patroon in plaats van een nieuwe stap te durven zetten. Natuurlijk gaat dat niet vanzelf, maar de auteur blijft samen met Melissa wel erg lang dralen in die cirkel.

Ondanks dat is dit boek echt het perfecte verhaal om in de kerststemming mee te komen. Het is romantisch, emotioneel en grappig tegelijk en doet de lezer verlangen naar gezellige avonden bij de kerstboom, onder een dekentje met een boek in de hand. Puur genieten.