Een dag uit het leven van Tinkerbel

Een dag uit het leven van Tinkerbel – Imke Gilsing (Lisa)

Imke Gilsing is een Nederlandse antropologe en filmmaakster. Ze is vierendertig, wanneer ze op yoga retraite een vreemde ervaring heeft. Tijdens een meditatieoefening  belandt ze in een psychose. Voor ze het weet, zit ze maandenlang in een gedwongen opname in het PAAZ. Ze is er van overtuigd dat ze Tinkerbel is en dat ze getrouwd is met bekende Nederlander Jelle Brandt Cortius.

Imke Gisling blikt in Een dag uit het leven van Tinkerbel terug naar deze donkere periode in haar leven. Ze vertelt vanuit haar eigen ervaringen hoe het nu echt voelt om in een psychose te zitten voor de patiënt, de omgeving en de hulpverleners. Ik vond het boek op momenten erg moeilijk om te lezen. Er gebeuren erg vreemde dingen die in een andere context als grappig gezien kunnen worden. Het gaat hier alleen niet om een fantasieverhaaltje. Het gaat over de echte ervaringen van een persoon, wat het allemaal nog veel hartverscheurender maakt. Imke heeft enkele weken in de isoleercel gezeten, voor ze de aangepaste hulp kreeg.

Ze schetst een eerlijk, maar hartverscheurend beeld over zichzelf. Volgens mij helpt haar opleiding als antropologe erbij om een goed evenwicht te vinden tussen het vertellen van haar eigen verhaal en het schetsen van een groter beeld van de psychiatrie in Nederland. Ze haalt aan dat Nederland nog een lange weg te gaan heeft om een menswaardige psychiatrie te creëren. Om haar eigen steentje bij te dragen richtte ze haar eigen organisatie ‘de Tinkerbell Family’ op. Ze probeert momenteel het onderwerp van menswaardige psychiatrie op de agenda van de Nederlandse politiek te krijgen.

Zoals ik hierboven al aanhaalde vond ik dit niet het makkelijkste boek om te lezen, maar het onderwerp van een menswaardige psychiatrie ligt me nauw aan het hart. Er ligt in Nederland, maar ook in België nog een grote taboe op mentale hulpverlening. Onze psychiatrie is maar al te vaak erg symptoomgericht in plaats van de onderliggende oorzaak te behandelen. Ik ben dan ook blij dat Imke Gilsing dit onderwerp ook aanhaalt in haar boek. Imke haar verhaal in de psychiatrie eindigt niet bij Een dag uit het leven van Tinkerbel. Er volgen nog twee boeken in de Tinkerbel-trilogie. Het tweede deel heet Tinkerbel schizofreen verklaard.