Hilda en het verborgen volk

Hilda en het verborgen volk – Stephen Davies & Luke Pearson

Hilda woont samen met haar moeder en voshertje Twijg in een mooie vallei. Ze houdt van tekenen en avontuur, maar haar mama staat er niet altijd om te springen dat ze gevaarlijke toeren uithaalt. Wanneer hun huis wordt aangevallen door een bende vervelende elfjes, wil Hilda’s mama op hun verzoek ingaan en verhuizen naar de grote stad, maar Hilda wil hun prachtige huis in de vallei niet opgeven en besluit te onderhandelen met de elfjes. Kunnen ze tot een compromis komen?

Je kan Hilda kennen van de Netflix Original-serie die je via het streamingsplatform kan bekijken. Maar natuurlijk is een boek nog net dat tikkeltje leuker, en al helemaal als het eruit ziet als deze! Hilda en het verborgen volk bevat leuke prenten in de tinten bruin/wit/geel en wisselen af tussen paginavullend en ondersteuning van de tekst. Het leukste aan dit verhaal is zonder twijfel het hoofdpersonage. Hilda is een heel eigenwijs meisje, met een neus voor avontuur. Daardoor werkt ze zichzelf meermaals in de nesten, maar haar droge humor en grappige reacties in dialogen met andere personages uit het verhaal zorgen ervoor dat het boek vol humor zit. Dankzij de fijne vertaling leest het boek ook heel vlot, zelfs voor jongere lezers.

Wat mooi meegenomen is, is dat er ondertussen ook al een vervolg is (Hilda en de grote parade), maar als boeken toch niet helemaal te smaken zijn bij je thuis, kan je er ook voor kiezen om over te stappen op de strips die zijn gemaakt rond Hilda. Daar vind je nog meer tekeningen en minder tekst, dus voor kinderen die nog niet echt van lezen houden is dat een goede opstap naar de boeken. Er bestaat zelfs een graphic novel over Hilda, dus materiaal genoeg.

De combinatie tussen avontuur en fantasie is er duidelijk eentje dat werkt. Iedereen die dit boek in handen krijgt, ziet meteen dat kinderen zullen genieten van het verhaal en de opmaak ervan. Het feit dat Hilda veel durft én dat er veel grappige en nieuwe wezentjes in het verhaal opduiken, zijn dingen die het tempo hoog houden en de lezer geboeid. Een schot in de roos dus!

Hilda en het verborgen volk is perfect materiaal voor lezers vanaf ongeveer 8 jaar. Als ze houden van humor, avontuur en fantasie gaan ze dit boek geweldig vinden en kunnen ze daarna meteen verder lezen in boek twee! Of misschien eens naar Netflix om de serie te bekijken.