Mijn papa kwam de trap af

Mijn papa kwam de trap af – Paul Verrept

Ik was een jaar of negen, toen mijn papa de trap af kwam. Met zijn jas aan. En zijn hoed op. Ik vroeg nog: ‘Papa, waar ga je heen?’ Hij nam zijn hoed af, alsof hij me groette. Hij zette de hoed op mijn hoofd. ‘Zo’, zei hij. Toen lachte hij en zei: ‘Dat is beter.’ Hij liep naar buiten.

Op basis van de cover krijg je meteen het gevoel dat dit een boek is met een donkere sfeer en een diepere laag. Wat ook direct in het oog springt (en wat nog extra wordt benadrukt als je het boek openslaat), is de speciale, maar kenmerkende tekenstijl van Verrept in dit prentenboek. Die donkere sfeer is natuurlijk ook zichtbaar in het onderwerp van het boek: een vader die vertrekt, waardoor het voor het kind voelt als een verlies en moet zoeken naar een manier om afscheid te nemen.

Je merkt dat het hoofdpersonage vecht met zijn gedachten. Om dit voor kinderen visueel voor te stellen, worden die gedachten monsters waartegen het personage het moet opnemen. Op die manier is dit abstracte verhaal voor jongere kinderen beter te begrijpen en kunnen zij samen met de voorlezer het gesprek aangaan over emoties, afscheid nemen en verlies (dat vele vormen kan hebben).

Het is zonder twijfel een heel diep verhaal, maar het wordt ook op een zeer poëtische manier voorgesteld. Dat deed me af en toe twijfelen of kinderen hier echt iets mee kunnen doen. De illustraties ondersteunen wel, maar het gaat voor een aantal kinderen toch te moeilijk zijn om met dit verhaal in hun hoofd iets te doen. Daarnaast zijn de illustraties misschien wat te zwart-wit, waardoor ze de aandacht van jonge kinderen ook niet echt weten vast te houden. Kinderen die taalvaardiger zijn, kunnen met dit verhaal wellicht wel aan de slag.

Hoewel het dus zeker geen eenvoudig boek is, is het er wel een met een mooie boodschap. Na het gevecht met zijn ‘monsters’ is het personage gegroeid en dat wordt ook benoemd door de moeder in het verhaal. Hij is gegroeid in zijn ‘zijn’, wat ook laat zien dat je uit slechte dingen wat kan leren.

Mijn vader kwam de trap af is een verhaal met meerdere lagen in een poëtische stijl. Voor veel kinderen wellicht wat moeilijk, maar voor kinderen die houden van diepere verhalen wel zeker een boek om te bekijken!