Drie weduwen – Cate Quinn (Lisa)

Drie Weduwen

Blake Nelson neemt tegen de regels van het mormoonse geloof drie vrouwen. Ze wonen samen in op een boerderij, waar ze helemaal afgezonderd leven. Op deze manier valt niemand hen lastig, want polygamie is in Utah nog steeds verboden. Dat is tenminste zo tot Blake vermoord wordt en er maar drie verdachten zijn: zijn drie vrouwen. Als eerste is er Rachel, ze is Blake zijn eerste vrouw. Intelligent, beleefd en hardwerkend zijn enkele woorden om haar te omschrijven. Maar wat de buitenwereld en haar zustervrouwen niet weten is dat ze een gruwelijk geheim met zich meedraagt. Dan is er Emily, ze is de jongste zustervrouw en heel lief en naïef. Ze is alleen ook een pathologische leugenaar. De meest recente zustervrouw is Tina. Zij is stoer, sexy en dapper. Maar er bestaan ook filmpjes op een telefoon die niet naar buiten mogen komen.  Eén van deze vrouwen is Blakes moordenaar, de vraag is alleen wie…

Het is duidelijk dat schrijfster Cate Quinn een journaliste was voor ze aan de slag ging als auteur. De manier waarop ze de mormoonse kerk, polygamie en de sekte omschrijft, duidt op heel wat research over dit onderwerp.

De drie echtgenotes vertellen elk hoofdstuk een deel van het verhaal. Het is dan aan ons lezers om alle puzzelstukjes bij elkaar te leggen. De eerste pagina’s denk je het verhaal uitgevogeld te hebben, waarna je al snel doorkrijgt dat niet alles is wat het lijkt. Tina, Rachel en Emily hebben elk hun eigen reden om te hebben gekozen voor polygamie. Doordat ze allemaal zo verschillend zijn, botst het ook vaak. Ze proberen samen de moordzaak van Blake op te lossen.

De korte hoofdstukken en wisselende perspectieven zorgen ervoor dat je geboeid blijft en wilt blijven lezen. Je weet als lezer niet of ze wel allemaal eerlijk zijn of dat ze hun eigen hachje proberen te reden. Mijn favoriete thrillers zijn degene waar ik echt geen idee heb wat er aan de hand is en ik het plot niet op voorhand kan achterhalen. Dit was zeker het geval bij Drie weduwen. De geheimen die één voor één boven water kwamen, zorgden alleen maar voor meer verwarring. Hierdoor kwamen er steeds meer motieven aan het licht om Blake te vermoorden. Toen de waarheid op het einde werd onthuld, bleef ik dan ook een beetje onthutst achter en dacht: was dat nu echt een reden om Blake te vermoorden?