Disconnect – Astrid Witte

Disconnect

Tess leeft net als vele andere jongeren met haar smartphone in haar hand. Ze gebruikt hem om te communiceren met haar beste vriendin die ver weg woont, maar wanneer ze een geheimzinnig briefje vindt van Disconnect twijfelt ze. Op het briefje staat: ‘Kun jij zonder smartphone leven?’. Om bij Disconnect, een geheime club, te mogen behoren, is het de bedoeling dat je je smartphone inlevert en je laptop enkel gebruikt voor schoolwerk. Geen sociale media, niet chatten, maar enkel het noodzakelijke. Tess twijfelt. Kan ze zonder smartphone? De aanwezigheid van de knappe Vince in Disconnect trekt haar over de streep. Alleen moet ze opeens wel heel ver gaan om bij de club te horen en komt ze zelf in gevaar… Was dit het allemaal waard?

Disconnect is een relatief dun boek voor jongeren vanaf 12 jaar. De achterflap toont meteen aan dat het een verhaal is met een heel actueel thema dat jongeren zeker aanspreekt en dat dicht bij hun leefwereld ligt. Helaas was voor mij de uitwerking niet helemaal wat ik ervan verwachtte en wat het had kunnen zijn…

Op zich is het heel goed gedaan hoe Witte het thema van dit boek heel dicht bij haar doelpubliek legt. Ze gebruikt voorwerpen, thema’s en gevoelens die herkenbaar zijn voor jongeren waardoor zij dit boek sneller zullen vastnemen. Daarnaast verdient het zeker positieve woorden dat ze de lezer aan het denken zet over het eigen smartphonegebruik en de voor- en nadelen die daaraan verbonden zijn.

Astrid Witte heeft geprobeerd om het verhaal van Tess een spannende draai te geven door enkele vreemde gebeurtenissen toe te voegen aan het verhaal. In eerste instantie had ik vragen bij de geloofwaardigheid van het verhaal, wat op zich nog niet zo erg is, maar daarnaast springen de personages er niet echt uit. Ze zijn eerder vlak, een beetje clichématig en krijgen doorheen het verhaal geen extra diepgang meer. Ze blijven wie ze aan het begin waren, terwijl er volgens mij wel kansen zijn die Witte onbenut laat. Tess zoekt ook naar wie ze is, wat verliefdheid is, maar Witte maakt te weinig gebruik van die momenten en laat ze liggen.

Uiteindelijk zit er wel spanning in het verhaal, maar wordt die nooit helemaal afgewerkt. De auteur werpt heel veel lijntjes uit en geeft heel vaak de aanzet om een spannende gebeurtenis of sterke dialoog te integreren in het verhaal, maar laat de kans vervolgens liggen. Jammer want ik blijf een beetje op mijn honger zitten.

Hoewel het thema van dit boek heel erg realistisch is en perfect aansluit bij de leefwereld van het doelpubliek, mist het verhaal voor de rest wel logica en geloofwaardigheid. De auteur creëert zelf heel veel kansen tot spanning en dialoog, maar werkt de mogelijkheden niet helemaal uit. Dat is spijtig want ze laat hierdoor veel liggen waardoor Disconnect een doorsnee verhaal wordt dat helaas niet zo hard opvalt als verwacht. Desondanks zullen er zeker jongeren zijn die van dit boek genieten, daar ben ik van overtuigd. Al zal de sterkere lezer op zijn honger blijven zitten.