Dit boek is dodelijk

Dit boek is dodelijk – Ravena Guron

Dit boek is dodelijk

Ik zal het meteen duidelijk maken: ik heb Hugh Henry Van Boren niet vermoord. Ik heb niet eens geholpen. In ieder geval niet expres.

Hugh, een van de populairste en rijkste leerlingen van de school wordt dood aangetroffen. Jess weet dat ze er niks mee te maken heeft, maar toevallig is Hugh exact vermoord zoals een personage in een verhaal dat zij heeft geschreven. Ze vreest voor haar studiebeurs die ze echt niet kan missen, maar die hierdoor wel in gevaar komt. Wanneer ze een anoniem bericht ontvangt om haar te bedanken voor de inspiratie, beseft ze dat er niets anders opzit dan zelf op zoek gaan naar de dader. Of ze wordt het volgende slachtoffer.

Een dure school met een onberispelijke reputatie en een meisje dat er uit de boot valt door de studiebeurs die haar daar binnen heeft geholpen. Oftewel: de perfecte setting voor een spannend verhaal voor young adults. Het concept is heel erg origineel en trok meteen mijn aandacht: wat als iemand wordt vermoord en jij verdacht wordt omdat jij de moord eerder neerschreef in een verhaal?

Ravena Guron heeft een vlotte pen die er samen met de goede vertaling voor zorgt dat je doorheen dit verhaal vliegt. Jess is een boeiend hoofdpersonage door haar verschillen met haar klasgenoten, maar ook door haar vastberadenheid. Ze bijt zich vast in de zaak en is bereid alles op alles te zetten om te achterhalen wie Hugh heeft vermoord. De setting van de chique school draagt natuurlijk ook bij aan de spanningsboog. De geheimen en intriges die hier bij horen, spreken voor veel lezers (zeker jongeren) tot de verbeelding en geven de auteur voldoende mogelijkheden om de moordenaar lang genoeg verborgen te houden. Dat doet de auteur trouwens heel goed want als lezer is het moeilijk om te achterhalen wie het echt gedaan heeft.

Als je fan bent van Moordgids voor lieve meisjes van Holly Jackson of Een van ons liegt van Karen M. McManus ga je ongetwijfeld ook van dit boek genieten. Hoewel het niet zozeer nagelbijtend spannend is, is het vooral een speurboek, waarbij je wacht tot alle puzzelstukjes een voor een op hun plek vallen.

Dit boek is dodelijk is het perfecte verhaal om jongeren aan het lezen te krijgen. Spannend van begin tot einde, met een goed gedoseerd en opgebouwd plot en een sterke ontknoping. Dankzij de goede vertaling en vlotte vertelstijl lees je het boek in geen tijd uit. Perfect voor iedereen die houdt van een speur- en zoektocht naar de dader en zeker ook om in te zetten op school!