De 20

De 20 – Sam Holland

In het holst van de nacht arriveert rechercheur Adam Bishop op de plek waar een flink toegetakeld lichaam is ontdekt. Het is een gruwelijk tafereel, maar het met spuitbus aangebrachte cijfer boven het lijk bezorgt Adam pas écht koude rillingen. Er zijn namelijk al meer slachtoffers, en bij elk lichaam is een nummer gevonden: 20, 19, 18… De moordenaar telt af, maar waarom? Adam heeft geen idee wat het motief is, totdat dr. Romilly Cole bij hem aanklopt en hem erop wijst dat de zaak overeenkomsten vertoont met een reeks moorden die vijfentwintig jaar geleden plaatsvond. Het is een zaak uit Romilly’s verleden die haar blijft achtervolgen. Nu maakt de moordenaar het echter persoonlijk. 4, 3, 2…

Sam Holland brak in Nederland en Vlaanderen door met De echoman, een ijzersterke en ietwat gruwelijke thriller die vanaf de eerste bladzijde onder je huid kruipt en je niet loslaat. De lat lag dus hoog voor het tweede boek van deze auteur: De 20. Je kan het tweede boek van deze auteur lezen zonder De echoman gelezen te hebben. Er is een kleine verwijzing naar enkele personages uit het eerste boek, maar die heeft niet echt een toegevoegde waarde, dus het lezen van het vorige boek is niet nodig om dit verhaal te kunnen volgen.

Ik val meteen met de deur in huis: De 20 kon voor mij niet tippen aan De echoman. Is De 20 geen goede thriller? Absoluut wel! Het boek krijgt terecht van heel veel lezers een maximumscore en ik heb zelf ook enorm genoten van dit spannende boek. De echoman was voor mij gewoon zo’n ontdekking, daar kan deze niet aan tippen.

Adam Bishop is een rasechte rechercheur. Een tikkeltje cliché neergezet misschien, maar wel een heel boeiend persoon om te volgen als hoofdpersonage in dit verhaal. Wat de lezer meteen aanspreekt, zijn de moordzaken en de connectie met een zaak uit het verleden. Ook de link met dr. Romilly Cole is verrassend en geeft het verhaal extra tempo en spanning. Je merkt meteen dat er heel veel onder het oppervlak schuilgaat en Holland geeft de lezer maar sporadisch stukjes informatie, zonder dat de spanningsboog verzwakt. Dit zorgt ervoor dat je het hele verhaal lang blijft speuren en zoeken naar de dader en toch nog wordt verrast door Holland op het eind.

De 20 is een ijzersterke thriller die van begin tot einde boeit en de lezer in spanning houdt. Een aanrader voor iedereen die houdt van een spannend verhaal, maar ook een ietwat sterke maag heeft want Holland deinst niet terug voor bloederige details. Lees ook zeker De echoman van dezelfde auteur als je van thrillers houdt!