De Zwendelprins – Rima Orie

Kies je voor avontuur of blijf je trouw aan alles wat je kent?

Simran, een zeventienjarige keukenhulp, is dankzij haar gezonde dosis nieuwsgierigheid altijd op de hoogte van de nieuwste verhalen die in het paleis de ronde doen. Ze houdt van de wereld buiten de muren van het paleis: de prinsen, de reizigers en een leven dat zij nooit zal kennen. Er is één verhaal dat Simran maar niet loslaat: de verdwijning van de kroonprins, twintig jaar geleden.
Wanneer er op een dag een prins uit het koude Fengart opduikt in het paleis die beweert dat hij de kroonprins kan terugvinden, kijkt er niemand op. Velen zijn hem voorgegaan, maar niemand is er ooit in geslaagd de jonge prins terug te brengen. Simran raakt in een moeilijke situatie verzeild en voor ze het beseft bevindt ze zich in het gezelschap van de prins buiten de muren van het paleis. Maar is deze mysterieuze prins te vertrouwen? En is hij echt van plan de kroonprins terug te vinden?

Met De Zwendelprins won auteur Rima Orie de Moon YA contest schrijfwedstrijd vorig jaar. Bij deze hoofdprijs hoorde een uitgeefcontract en ongeveer een jaar later kunnen alle lezers genieten van haar bijzondere en originele verhaal.

Wat meteen opvalt bij dit boek is de prachtige cover die onmiddellijk een eigen sfeer creëert. Een oriëntaalse setting ontstaat meteen in het hoofd van de lezer en ook de themapagina’s binnenin het boek zijn prachtig vormgegeven. Wat extra leuk is, is dat die tekeningen door de auteur zelf zijn gemaakt. Ze zorgen er samen met de cover voor dat het decor het hele boek lang overeind blijft.

De lezer wordt in het begin een beetje overrompeld door de nieuwe en onbekende cultuur. De vreemde woorden, kledingstukken en gebruiken creëren in eerste instantie een afstand aangezien de lezer zich nog niet helemaal thuis voelt in deze nieuwe wereld. Naarmate het verhaal vordert, verdwijnt deze afstand gelukkig snel en dat is vooral te danken aann de boeiende dynamiek tussen Simran en prins Anders. Hoewel beide personages ietwat cliché worden neergezet, is dat hier absoluut geen breekpunt en voel je je als lezer snel verbonden met hen. De vriendschap die langzaamaan tussen hen ontstaat, is fijn om te volgen en hun tegenstrijdige karakters, aangevuld met de nodige ruzies, plagerijen en humor, zorgen voor een fijne balans in het verhaal.

De Zwendelprins is een originele mix van een verre cultuur, fijne personages en spannende momenten, die in zijn geheel zorgt voor een boek dat je absoluut gelezen wil hebben.