De Volksjury 2

De Volksjury 2 – Silke Vandenbroeck & Laura Scheerlinck

Daar zijn ze weer, de dames van De Volksjury! Ik ben fan van true crime in het algemeen, van de podcast van De Volksjury en ook van het eerste boek, dus dat ik dit tweede boek ging lezen, stond natuurlijk vast. In dit boek gaan ze opnieuw op zoek naar antwoorden op prangende vragen omtrent enkele moordzaken. Ze gaan in gesprek met 20 experts binnen hun vakgebied die voor hen een tipje van de sluier oplichten op het vlak van true crime. Zo lees je onder andere over bloedpatroonanalyse, het gebruik van speurhonden en DNA-onderzoek. En natuurlijk doen ze dit allemaal met hun gekende humor!

Als je ooit al een keer een aflevering van De Volksjury hebt geluisterd (als je dat nog niet deed: doe het dan nu!) dan weet je dat Laura en Silke echte armchair detectives zijn. Ze zeggen zelf ook dat ze geen experten zijn, maar ze doen wel heel wat research om moordzaken in de podcast te bespreken.

Net als in het eerste boek, gaan ze in dit nieuwe boek op dezelfde manier te werk: ze kaderen een bepaalde moordzaak en op basis daarvan geven ze het woord aan een expert die kennis heeft van het thema. Ik vind dit een heel verfrissende manier van kennis vergaren omdat je dankzij de zaak een duidelijk beeld hebt van een achtergrondverhaal en nadien de informatie goed kan vatten en kan linken. Daarom voelt dit boek niet als een zwaar werk boordevol informatie, maar als een interessant boek om te lezen. De humor van Laura en Silke is natuurlijk ook zichtbaar in het boek en dat zorgt voor een welkome afwisseling tussen alle moordzaken door.

Het eerste boek was zeker boeiend, maar ik vond dit boek nog stukken beter. Waar de auteurs in het eerste boek nog duidelijk moesten zoeken naar een stijl en manier van vertellen, vloeit hier alles veel mooier in elkaar over. De thema’s die worden aangehaald zijn divers, maar de opbouw is logisch en goed te volgen. Ze zijn dus zeker gegroeid als auteur!

Stiekem hoop ik dat we al mogen beginnen aftellen naar een derde boek want De Volksjury zorgt op een laagdrempelige manier voor een boeiend inzicht in de wereld van true crime. De boeken vormen een mooie aanvulling bij de podcast, waarbij ze in de boeken vooral de experts aan het woord laten die hun licht werpen op bepaalde stappen in het onderzoek. Boeiend van begin tot eind, met uiteenlopende thema’s en de herkenbare humor van de podcast!