Van wie is de drol

Top Bob: Van wie is de drol? – Harmen van Straaten (Véronique)

Top Bob is een hond die zichzelf met alle plezier een detective noemt. Hij zorgt steeds voor alle dieren en huizen in de straat. Saaie dagen kent hij niet, want er is wel altijd iets om te beleven of te redden. Als er overal hondendrollen op straat liggen, krijgen Top Bob en zijn vrienden de schuld. Helemaal onterecht. Maar wie is dan de echte schuldige? Dat ruikt naar een onderzoek die zal geleid worden door onze superdetective Top Bob.

Hilarische situaties leiden tot hele komische avonturen. Luidop lachen is dus zeker niet verboden bij het lezen van dit boek. Iedere beginnende lezer zal extra zijn best doen om dit boek te gaan lezen tot het einde. De korte zinnen en het grotere lettertype laten die jonge lezertjes plezier beleven aan hun leeservaring. Spanning en humor wisselen elkaar op de juiste plaats af, waardoor de kinderen zeker geen schrik krijgen tijdens het lezen.

Telkens als de kinderen een bladzijde omdraaien worden ze getrakteerd op een prachtige illustratie die de tekst bijstaat. Deze tekeningen geven de kinderen de tijd om de tekst te verwerken en als ze die met twee lezen, kunnen ze daar ook extra tijd aan besteden om bepaalde situaties aan elkaar te verklaren. Ik vind dit tijdens het lezen in klas nooit een probleem. Uitweiden is dan wel geen optie. Dat mogen ze na het lezen wel altijd doen. Want iedereen in de klas is dan wel nieuwsgierig welk boek zoveel commotie teweeg bracht.

Die illustraties die terug te vinden zijn bij Top Bob zijn ook de ideale afwisseling bij het lezen of voorlezen van dit verhaal. Helemaal in de stijl van Harmen van Straaten. Een reeks die vele kinderen aan het lezen zal brengen. Zo’n reeksen kan je als lezende juf alleen maar toejuichen.

De verhalen van Top Bob zijn alleenstaand te lezen, maar het is zoveel leuker als je start met het eerste boek, zo heb je onmiddellijk al een voorsprong om de vrienden van Top Bob te kennen. Een aanrader voor kinderen vanaf 7 jaar. Voorlezen kan zelfs vroeger. Want wie wil die onhandige hond nu niet leren kennen?