De spookspeurders 1: De moestuinvandalen – Tine Bergen

Tine Bergen is er weer! Dit keer geen spannende YA of nieuwe thriller, maar een heerlijk jeugdboek mét illustraties, joepie.

De vader van Lode, die aan heel veel taken begint, maar ze nooit afmaakt, besluit dat het tijd wordt om de oude trap in hun huis te vervangen door een nieuwe. Voor hij daar kan aan beginnen, moet hij de kast onder de trap afbreken. Al blijkt dat daar een spook woonde en dat Lodes vader diens huis heeft afgebroken. Roger het spook verstopt zich daarom in de kleerkast van Lode en dat vindt Lode geweldig! Hij heeft een echt spook in huis! Niemand anders mag het weten, ook zijn ouders en zusje niet. Maar Roger is geen gemakkelijke gast… Hij verandert dingen van plaats en is erg gesteld op zijn rust. Toch heeft Lode de hulp nodig van Roger want op school werd de moestuin vernield. Lode zoekt de dader maar wordt daardoor zelf verdacht! Kunnen Roger en Lode de echte dader ontmaskeren?

Wat een heerlijk jeugdboek heeft Tine Bergen geschreven! Het was natuurlijk spannend afwachten en zij die Instagram elke maand eens checken weten waarom. Het is namelijk het eerste boek van Tine Bergen met illustraties en ze zijn van de hand van Rocio Del Moral. De cover zelf vond ik iets minder sprekend, maar de illustraties in het boek vind ik heel erg leuk en ze passen ook nog eens goed bij het verhaal.

Het gegeven van de vernielde moestuin lijkt een eenvoudig uitgangspunt, maar door de toevoeging van Roger het spook krijgt het toch een extra dimensie en wordt het verhaal origineel. De combinatie van deze twee verhaallijnen en hoe ze uiteindelijk samenkomen maakt van dit boek het leuke geheel dat het is geworden. Roger speelt een beetje de rol van ongewenste gast, maar dat maakt het verhaal ook grappig! Er zijn namelijk grote verschillen tussen de moderne Lode en de oudere Roger die zorgen voor hilarische situaties.

Ik ben er zeker van dat lezers vanaf 9 jaar heel erg zullen genieten van dit boek, om meerdere redenen. Ten eerste is er een spook, wat toch echt heel erg cool is! Ten tweede zijn Lode en zijn zus, als broer en zus, heel erg herkenbaar voor lezers die ook een broer of zus hebben. En ten derde: het is een razend spannend avontuur om heerlijk van te genieten! De moestuinvandalen is een heel goed begin van deze nieuwe reeks. Nu is het uitkijken naar deel twee.