De piraten komen! – John Condon

De piraten komen
Illustrator: Matt Hunt

Maandag met meer dan letters: ‘een gewaarschuwd mens telt voor…’

In de leeswereld domineren de boeken. Kinderboeken, Young Adultboeken, thrillers, romans, detectives, science fiction, oorlogsboeken; iedereen heeft er vast wel een paar thuis liggen. Boeken vol letters, hoofdstukken en delen. Echter, de leeswereld kent ook een andere kant. De boeken waarin tekst en beeld gecombineerd worden. Maandag met meer dan letters staat in het teken van deze boeken: graphic novels, geïllustreerde dichtbundels, prentenboeken en meer! Vandaag: De piraten komen!

Zeerovers, boeven, boze monsters en piraten; ze staan allemaal garant voor een heerlijk avondje vol spannende avonturen. Zo ook in De piraten komen! van John Condon en Matt Hunt. Het kleurrijke verhaal over kleine Tom belooft dan ook veel goeds.

Het verhaal van Hunt en Condon gaat over de kleine Tom. Elke dag staat hij op de top van de heuvel om te kijken of er echte piraten komen. Helaas blijkt het zien van een echte zeerover nog niet zo gemakkelijk:
‘Dus hij wachtte…
en wachtte…
en wachtte…
En toen zag hij eindelijk…’

Wanneer Tom een piratenschip denkt te zien, waarschuwt hij het hele dorp! Iedereen verstopt zich en wacht gespannen af. Echter, elke keer blijkt het loos alarm. De schepen die Tom ziet, zijn geen piratenschepen. Zijn vader helpt hem elke keer een stapje verder: ‘Maar weet je, een piratenschip is GROOT en SNEL’. Tom geeft niet op, maar verliest het vertrouwen van zijn dorpsgenoten, zelfs als het menens blijkt te zijn…

De piraten komen! moet het op het eerste gezicht hebben van de verrassende plotwendingen. Condon en Hunt hebben overduidelijk goed begrepen hoe je de spanning voor een jeugdige luisteraar goed op kunt bouwen. Door Tom keer op keer vals alarm te laten slaan, en de dorpsgenoten steeds lakser te maken, voeren de auteurs de spanning op. Net wanneer ze de climax lijken te bereiken, zorgen ze er met een gigantische plotwending voor dat het verhaal spannend en tegelijkertijd humoristisch blijft, zelfs voor een volwassen voorlezer.
Impliciet blijkt het verhaal daarbij een licht educatief karakter te hebben. Niet alleen leert de lezer hoe een echte piratenboot eruit ziet, ook ontdek je dat keer op keer loos alarm slaan zorgt voor laksheid bij de toehoorders en misschien wel bij jezelf, wat vervolgens weer tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Het verhaal wordt ondersteund met lief aandoende tekeningen. De illustraties van Hunt ondersteunen het verhaal van Condon perfect. Hunt gebruikt zachte kleuren en ontwikkelt rijke illustraties. Zeker de afbeeldingen waarop de dorpsbewoners zich verstoppen – tussen de vissen, beschilderd in het patroon van het huis, achter deuren, achter luiken – verrijken het verhaal en bezorgen de lezer en luisteraar een lach.
De woorden van Condon dansen over de beschilderde pagina’s van Hunt, waardoor zowel tekst als plaatje de volle aandacht krijgt. Treffend is daarbij de manier waarop gespeeld wordt met lettergrootte, -plaats en -type. De momenten dat Tom het dorp waarschuwt voor de piraten, vormen ware ijkpunten in het boek. Grote letters met een opvallend lettertype ondersteunen de gedachte dat deze waarschuwing niet zomaar geroepen wordt, maar écht geschreeuwd. Het lokt, mede door ook de toevoegingen als ‘TINGELING’ wanneer Tom de bel rinkelt, uit tot voorlezen met toonwisselingen, stemverheffingen en accentverleggingen, waardoor het avontuur levensecht kan worden.

Uitgeverij Gottmer weet met De piraten komen! opnieuw een pareltje de prentenboekenwereld in te sturen. Het vormt een waar avontuur voor eenieder die het echte piratenverhaal aandurft.