De perfecte zoon

De perfecte zoon – Freida McFadden

‘Mevrouw Cass, we hoopten dat uw zoon een paar vragen zou kunnen beantwoorden over het meisje dat gisteravond verdween…’ Erika heeft een perfect gezin, totdat er op een avond twee rechercheurs op haar stoep staan. Een middelbare scholiere is vermist. En Erika’s tienerzoon is de laatste die het meisje levend zag. Erika heeft altijd iets duisters gezien in haar ogenschijnlijk perfecte zoon. Ze wil geloven dat hij onschuldig is, maar als het bewijs zich opstapelt, kan ze de waarheid niet ontkennen – misschien heeft hij wel het ondenkbare gedaan.

Fans van De Hulp (en Wat de hulp weet) kennen de naam Freida McFadden natuurlijk meteen. De Hulp kreeg heel veel positieve recensies en viel in de smaak bij de thrillerlezers, en bij mij. Met De perfecte zoon laat McFadden opnieuw zien dat ze een knappe thriller kan schrijven.

Als je de boeken van McFadden kent, weet je bij de start van het boek dat er ergens doorheen het verhaal een bijzondere plottwist zal opduiken. Vanaf het begin is het duidelijk dat Erika twijfels heeft bij haar eigen zoon en dat ze hem toch verdenkt van iets gruwelijks, maar je weet als lezer ook dat het niet zo eenvoudig kan zijn. Er moet meer zijn, anders zou er geen verhaal zijn natuurlijk, maar toch begin je te twijfelen en mee te zoeken naar signalen of subtiele hints die een richting kunnen geven in het onderzoek.

Ik was zelf erg verrast door het einde, ook al weet je dat er een plottwist zit aan te komen. Dankzij de vlotte schrijfstijl die ook de vorige boeken kenmerkt, en de fijne vertaling, lees je dit boek in slechts enkele uurtjes uit en zit je de hele tijd op het puntje van je stoel. Het is een perfecte thriller om in één dag uit te lezen: aan het zwembad in de zomer, onder een dekentje op de bank in de herfst, waar je maar wil. Je zit sowieso onmiddellijk in het verhaal en het boek is moeilijk weg te leggen.

De perfecte zoon is een heerlijk nieuw boek van McFadden waarmee ze opnieuw bewijst dat ze inderdaad een auteur is om in de gaten te houden op het gebied van thrillers. Spannend van begin tot einde dankzij de geheimen die meteen onder de oppervlakte sluimeren. We kunnen al uitkijken naar een volgend boek want in de zomer van 2024 verschijnt er een derde deel in de reeks van De Hulp!